Kapitalfrigöringskrediter för pensionärer

Hej!
Någon som har erfarenhet av Kapitalfrigöringskrediter? Mina föräldrar har i stort sett betalat av sitt radhus men behöver frigöra kapital för renovering & konsumption och vi ser över olika alternativ för detta ändamål.

Några tankar från skarpa hjärnor i forumet?

Tack!

1 gillning

Det var faktiskt upp i en annan tråd - se nedan.

Seniorlån är rätt dyra och det kan finnas andra alternativ.

Hoppas det hjälper :slight_smile:

1 gillning

Tja, kan man ta ett vanligt bolån så gör man ju detta.

Vill man betala tre gånger så mycket ränta, så går man till Svensk Hypotekspension eller någon liknande aktör. Svårare än så är det inte.

2 gillningar

Jo, det var det vi inte var så sugna på och ville undvika :wink:
Vanligt bolån beviljas inte baserat på ekonomin.

Det verkar vara knapphändigt med alternativ vilket onekligen är trist.

Jan har någon intervju med Hypoteket https://rikatillsammans.se/hypoteket/ där de säger att de endast gör bedömningen på betalningsförmåga. Betalningsförmågan för pensionärer baseras på pensionsutbetalningar som är livsvariga. Och de lär väl inte behöva belåna bostaden speciellt högt. Kan vara värt att kolla! Hur många banker har ni varit till och fått nej? :wink:

2 gillningar

Inne på samma spår som @Markus16. Kolla runt med andra banker. :slight_smile:

Om det absolut inte går är väl frågan om ”seniorlån” eller en försäljning/flytt till hyrt boende värt att kolla närmare på. Eller skulle det rentav gå att sälja och få så mycket över att det räcker till att köpa ett mindre boende och konsumtion?

Jag tänker på det du skriver om att endast “pensionsutbetalningar som är livsvariga”. Innebär det då att man oftast INTE tar med tjänstepensioner som man kanske väljer att ha utbetalt på 5-15år? Eller tar man med de “delvis” eller har du någon insyn i hur bankerna brukar tänka omkring det? :thinking:

1 gillning

Med disclaimern att jag inte jobbar på bank utan har bara läst mycket (bankernas hemsidor, tidningar, rapporter, bloggar) och lyssnat på intervjuer/poddar.

Så ja det är endast de pengarna du väljer att ta ut just ”livsvarigt” som räknas. Tar du ut all tjänstepension på 5 år (eller 15 år) så kommer de endast räkna på allmän och premiepension. Inget delvis eller så. Oavsett hur hög din tjänstepension är. Väljer du att ta ut en del av tjänstepensionen som livsvarig kommer den delen räknas in.

Så i de fallen kan man förstå att kalp-kalkylen inte blir fördelaktig och folk nekas lån.

Av egen erfarenhet likställde Skandiabanken, i praktiken 20 års uttag med livsvarigt. Väldigt rimligt enligt mig då man efter 20 år kommer vara mellan 55-69+ → 75-89+ när tjänstepensionen löpt ut. Ytterligare 20 års tillgångsinflation lär även spela i ens favör liksom schablonmässigt modesta konsumtionsbehov.

1 gillning