Använda tjänstepension

Tjänstepension till kontantinsats?
Jag ska köpa min första lägenhet jag är 55plus jag har ett sparande som ska gå till kontantinsats men vill såklart ta så lite lån som möjligt.
Är det vettigt att ta ut en del av min tjänstepension för att få ett mindre bolån.
Jag tänker att min tjänstepension inte tillfaller någon annan än mig och jag får en lägre räntekostnad och en billigare månadskostnad, jag ska självklart amortera för att undvika en kännbar förlust eller räntehöjning.
Tacksam för tankar och ytterligare perspektiv​:pray::sunflower:

Hur menar du att uttag av tjänstepension ska kunna ge dig ett lägre bolån? Menar du att ta ut under kortast möjliga tid som 5 år, spara dessa pengar, och sedan använda dem vid köp?

1 gillning

Hej
Ja det var lite så jag tänkte, eftersom jag då äger en större del av min bostadsrätt så blir ju min månadskostnad och skuld lägre och då klarar jag ju mig utan större utbetalningar.
:thinking:

Å andra sidan så kommer du få lägre pension livsvarigt och således ha mindre pengar att betala med

Säg att du har 500k i en tjp som du plockar ut över 5 år från 55 till 60 och använder till bolån. Räkna på ränta på t.ex 3% så betyder det att din kostnad sjunker med 1250kr per månad (innan avdrag). Hade du istället valt att vid 55 års ålder plocka ut din tjp livsvarigt så skulle du få runt 1400 i månaden att istället betala ränta med (höftat och räknat på delningstal 30 från 55 år). Med andra ord, det går lite på ett ut. Största skillnaden är att du får vänta fem år extra på att köpa lägenheten men blir lägre belånad.

1 gillning

Eftersom du skriver “såklart ta så lite lån som möjligt”, så kan det kanske vara nyttigt att läsa det här:

Sedan gör du förstås precis som du själv vill!

3 gillningar

Glöm inte heller att pensioner före den sk riktåldern beskattas i den allra dyraste skattetabellen. Inga jobbskatteavdrag etc.
Bara som ett exempel extrabeskattas en pensionär före riktåldern med ca 3200 SEK extra per månad om hen tar ut pension på 35.000 per månad då istället för efter riktåldern. För en pension på 20.000 per månad blir det ca 2000 SEK extra skatt.
Blir ännu blodigare om man kommer över statsskattegränsen förstås med lön + pension. Då läggs 20% statlig skatt ovanpå på det som går över gränsen.

I ditt fall blir det en mix . Man kan labba här med olika lön + pension och se vad som händer.
Mata in 1956 som födelseår om du vill se skillnaden som riktålder eller inte gör med skatt på din pension.
Man vill från Staten verkligen uppmuntra att INTE ta ut pension i förtid.

2 gillningar

Hej🌻
Tack för dina tankar, jag har precis köpt en lägenhet med tillträde i sommar så jag har lite tid på mig att fundera.
Anneli

Tack :tulip:
Tack för nytt perspektiv
det är mycket att tänka på.
Jag har lite tid på mig innan mitt bolån
ska tas, så jag hinner förhoppningsvis bli lite mer påläst på området.
Mvh
Anneli

Så din fråga handlar alltså inte om att spara ihop kapitalet, utan att ta ut tjp på kortast möjliga tid för att kunna använda det kassaflödet för att amortera redan nu?

1 gillning

Ja, det var så jag menade/tänkte ,
situationen med bolån är ny för mig samtidigt som jag börjar närma mig 60.
Jag formulerade min fråga lite fel och lite luddigt från början , men nu jag har fått lite hjälp här i forumet. :pray::tulip:

Svårt svara på frågan utan siffror. Men allmänt. Pension gillar tid för att växa. Ränta på ränta osv. Skattemässigt ofördelaktigt idag innan året du fyller 67…Stor betydelse hur stor del av köpet blir skulder d v s belåningsgrad, betydelse för amorteringsregler.
I den här åldern skulle jag tänka att man ska klara skuld +övriga kostnader för bostaden även som pensionär. Lägre pension låter spontant som en kass lösning med kort tidshorisont.

Det finns ingen på din bank du har förtroende för och du kan bolla med?

Om man ska bli teoretiskt minskar skulden relativt också med pos värdeutveckling /inflation. Med vettig belåningsgrad marginal klara kostnad för bostad som pensionär tror jag inte man ska stirra sig blind på skulder. Man kan sälja. Ofta känns det överdrivet läskigt med skulder spec för förstagångsköparen. Det finns en anledning till att banker älskar bolån med vettig belåningsgrad. Risken är låg för banken ocj du ska inte heller få panik.

1 gillning