Hjälp, hjärnan räcker inte till hur jag ska tänka om mitt bolån

Jag är i den lyckliga positionen att ha en bra pension som ligger på runt 100.000kr/mån före skatt (iaf till jag blir 80 år) och just nu har jag ett bolån på knappt 2.500.000kr på min nuvarande bostad som är värderad till ca 7.500.000kr.

Vi har skrivit upp oss för en nyproducerad lägenhet och istället för att downsiza så har vi köpt en lägenhet för 14.000.000kr som ska stå klar i slutet av nästa år.
Jag blir villrådig om jag borde amortera för att spara ränta på mitt befintliga lån och kunna ha mer pengar kvar att lägga in i den nya lägenheten. Att investera är ju för kort tidshorisont.
Eller är det bättre att spara på bankkonto med ränta, bolåneräntan ju är avdragsgill mot min inkomst?

Det borde vara enkelt att räkna ut, men som ni förstår har jag inte jobbat inom ekonomibranschen. :slight_smile:

Köp dig en bra gjutjärnspanna, är mitt råd.

6 gillningar

Argumentet mot att amortera brukar vara att du låser in pengarna i bostaden, men eftersom du är på väg att sälja bostaden och få loss pengarna så spelar det ingen roll.
Ränteavdraget spelar ingen roll när du jämför räntorna på sparkontot och bolånet, skatten på räntevinsten på sparkontot kvittar bort den. Dvs, du kan jämföra de räntorna rakt av.

4 gillningar

Det verkar som att ni har en god ekonomisk situation. Men för att kunna ge bra tankar här behövs nog mer information om hur ekonomin ser ut iövrigt.

Betald finansiellrådgivning kanske kan va på sin plats?

2 gillningar

Det blir en marginell skillnad i praktiken, förmodligen tjänar du några tiondels procent på sparat belopp på att amortera.

4 gillningar

Du har 2,5 M i lån och får ut ca 7 M när du säljer (dvs. 4,5 M). Du ska därutpver låna eller spara ihop ytterligare 10 M på något sätt. Jag hade gjort det enkelt för mig och haft pengarna på ett sparkonto. Skillnaden mellan att ha 2,5 M på ett sparkonto i ca 1,5 år mot att inte betala ränta på motsvarande är försumbart i förhållande till både inkomst och de övriga 10 miljonerna.

3 gillningar

Det är väl hyfsat enkel matematik att jämföra bästa sparränta med bolåneräntan. Bästa sparränta just nu är typ 2,8 procent obundet. På räntan betalar man skatt vilket då innebär att räntan blir 1,96 procent efter skatt. Bolåneräntan är också på typ 2,8 procent obundet och eftersom du kan dra av 30 procent på det du har i lån brukar jag tänka att det man sparar på att amorterar är 70 procent av bolåneräntan vilket också blir 1,96. Man kan då tänka att man inte behöver ta hänsyn till skatt eller ränteavdrag när man jämför sparränta med bolåneräntan eftersom det tar ut varandra och kan därför vara jämföra rakt av. Det blir alltså ingen skillnad rent ekonomiskt om du sparar på sparkonto. Det är snarare en fördel eftersom det är enklare och mer fritt.

3 gillningar

Låter som att man kan leva lite hur man vill och det lär bli rätt bra ändå. Du kan ha rörligt bolån och blir det för mycket på kontot är det bara att pytsa in det och få ner lånet.

Tack alla som svarat, jag tänkte att eftersom jag skattemässigt ligger över brytpunkten så skulle ett bibehållet ränteavdrag kanske vara mer förmånligt än amortering.

Om det i princip inte gör någon skillnad, så får jag ta mig en funderare. Det kanske blir en bra gjutjärnspanna trots allt…

2 gillningar

Hur gammal är du? Har du redan gått i pension? Har du kollat med banken att de kan/vill bevilga ett lån?

Jag är strax över 60 och lever på tjänstepension. Vi har lånelöfte på 7,5 millar men vad det slutliga lånet blir beror på vad huset kommer att gå för. Vi har också ca 3 miljoner att lägga in (som jag väl i princip skulle kunna lösa lånet med om jag ville, men det tar emot).

Varför? :blush:

Jag trodde banker sa nej till nya lån till pensionärer. Av det skälet skulle jag inte amortera. Å andra sidan har du ju en väldigt hög pension så banken kanske är lite mer välvilligt inställd?

Nja, det är nog generellt lite kinkigare som pensionär men har man hyfsade pensioner, lite besparingar och inga andra ekonomiska anmärkningar funkar det nog.

Testade häromdagen för skojs skull och knackade in våra pensionsbelopp på en bolånesite och fick då låna 60% på en bostad värderad till 8 milj. Sen kan jag tänka mig att det kanske hade blivit följdfrågor på det vid en skarp ansökan men då hade man ju å andra sidan kunnat redovisa övriga besparingarna på ISK och hos andra banker.

Vi har inga jättehöga pensioner även om dom ligger lite över snittet men om man har bra kontakt med sin hemmabank, viftar lite med att det finns andra banker och inte känner sig för mycket kränkt över att bankerna pga. lagstiftningen måste ställa en del frågor så går det nog att låna lite på bostaden.

Jag tror knappast att du får låna 85% som pensionär och de två banker jag pratat med har antingen krävt samma höga pension, uttaget under livstid eller tills man minst är 80.
Att jag är närmare 60 än 70 hjälper säkert också.

Om jag amorterar eller inte på mitt nuvarande lån lär vara ointressant, det ska ju ändå lösas in när huset säljs.

Det är mitt standard råd till det mesta.

1 gillning

Fast jag tror det blir svårt att slå min gjutjärnspanna från Kockums som jag ärvt av min mor.

1 gillning

Skeppshult. Den du.

Du har aldrig känt på en Kockums från 50talet, det märks. :grin:
Jag har Skeppshult också, de går inte att jämföra!