I sådana lägen är det alltid bra att vara transparent så att alla barnen vet vad som händer, hela tiden. Jag har själv varit med om några transaktioner som kom fram av en händelse. Det var inte transparent och misstänksamheten kommer att bestå för evigt. Det måste inte bara handla om pengarna, utan sättet som sådant.
Det är väl knappast “bättre” att betala ränta till banken än att räntan stannar i familjen? Givet att kontanter finns och man känner att det är ok att dom är upplåsta i detta?
Om det går hade jag nog rekommenderat ett förtida arv dock.
Helt rätt! Bara ett av mina barn har lånat pengar av mig. Hen får samma ränta av mig som min egna låneränta i banken.
Skulle i och för sig ha råd med att subventionera den, men vill inte bli anklagad för att favorisera någon.
Jag har hjälp sönerna med delar av kontantinsatsen mot att jag äger motsvarande %del i deras bostadsrätter. De är ensamma låntagare.
Jag upplever att det är winwin. Jag investerar i bostad som sannolikt går upp i värde. De kan köpa en bostadsrätt.
När de vill köpa ut mig är det till marknadsvärde.
Ni ska självklart göra det som känns rätt för er. Med tanke på att ni har flera barn så vad händer framöver när dom också ska köpa bostad?
Är ni beredda på att gå in med lina mycket även till dom också och har ni dom pengarna i så fall?
Med tanke på att ni börjar närma er Pension och jag förmodar att ni bor kvar i huset som pensionärer?
Kommer ni ha pengar till huset om något händer som att byta tak eller vad det nu kan vara eller behöva köpa bil?
Oavsett om huset är obelånat den dagen man går i pension så är det svårt att låna mer pengar den dagen när man är pensionär.
Tycker ni ska ta er en riktig funderare innan ni gör något?
Samtidigt kan det vara bra för barnen att lära sig detta med banklån, räntor, amorteringar, vad händer om räntorna går upp? Hur mycket kan vi köpa för etc etc .
Ni kommer inte finnas för era barn hela tiden.
Se till att ni själva får ett drägligt liv som pensionärer och finns det något kvar den dagen ni går bort så blir det arv till barnen som dom kan betala av sina lån eller vad dom nu väljer att göra.
Oavsett hur ni gör så tänk på att pengarna ni ger bort ska vara barnens enskilda egendom. Träffar dom någon och det inte håller så ska pengarna delas med den andra.
Jodå, jag har tänkt på allt.
I mitt fall var det så att barnets sambo var kapitalstark, varför jag tvingades gå in med pengar så att båda kunde lägga lika mycket i kontantinsats.