Hej!
En fundering som jag inte riktigt fått något bra svar på.
Mitt bolag (AB/FM) har intresse i ett nystartat bolag som krävt en del aktieägartillskott under året. Det innebär att jag inte kommer ha speciellt bra likviditet vid årsskiftet, även om resultatet landar på mer än det dubbla mot vad mitt utdelningsutrymme medger i utdelning.
Jag kommer alltså få in likviditet under 2025 som täcker utdelningen men har det inte tillgängligt just nu. Försiktighetsregeln tolkar jag som att jag inte kan besluta om en utdelning eftersom jag inte har pengarna på kontot vid årsskiftet (?).
Har inget större behov av hög kassa för kreditvärdighetens skull.
Kan jag då (och vad är bäst):
Besluta om en utdelning trots låg likviditet och betala ut när kontot tillåter? Måste det finnas datum för utbetalning i årsredovisningen?
Hålla extrastämma när likviditeten tillåter och peka på resultatet i bokslutet utan att behöva ta hänsyn till likviditet vid årsskiftet?
Upprätta ett lån från mig själv innan årsskiftet för att skapa likviditet för utdelning, göra utdelningen och sedan amortera lånet successivt under året?
Absolut gör du såhär. Beslutsdatumet ligger till grund för när beskattningen ska ske och när bolaget ska bokföra en skuld till dig.
Men du behöver inte besluta om ett datum för utbetalning.
Tänk på att skatten kommer behöva betalas oavsett om du betalar ut utdelningen eller inte.
Känner du dig osäker kring när kassa finns i bolaget så tar du bara en extra stämma senare istället för att besluta på årsstämman.
Tror det faller på detta från skatteverket “Vid efterutdelning får aktiebolaget endast dela ut högst det som återstår av det fria egna kapitalet enligt den senast fastställda balansräkningen.”
Att låna från sig själv för att ge utdelning verkar som ett konstigt upplägg. Tror inte skatteverket uppskattar det om de nu mot förmodan skulle undersöka det hela. Tänk som så, det är detsamma som om du skulle ta lån från banken och dela ut.
Just det där jag klurar på. Det fria egna kapitalet har ju inget med likviditeten att göra.
Har jag 10 MSEK i fritt EK men begränsad kassa p.g.a. investeringar så borde jag absolut kunna ta ett banklån på 1 MSEK för att göra utdelning. Sen om banken beviljar lånet är ju en annan femma.
Om det inte var tillåtet skulle ju inga företag med lån kunna göra utdelning? Ytterst få av de större bolagen är ju helt skuldfria. Där går ju lånet till utdelning, om än indirekt.
Utgångspunkten blir självklart att göra en normal utdelning som @Paladium nämner men att jag då väntar till april eller något med utbetalningen.
Ändå intressant tanke att underhålla. Kan säkert finnas tillfällen där man hellre lånar en slant i bolaget inför utdelning än säljer av sina investeringar eller avvaktar med utdelning.
Sen kanske det inte är optimalt att låna av sig själv men inbillar mig att man är lite friare då eftersom en amortering inte behöver stämmobeslut etc.
Aldrig gjort extrautdelning men efter att ha läst hos Bolagsverket inbillar jag mig att det är krångligare än ordinarie utdelning vid årsstämma?
Äger ju förvisso 100% så lär inte vara någon som klagar internt.
Jag gjorde det när jag hade AB. Men det var ett tag sedan. Vad jag minns höll man bara en extra stämma och beslutade om utdelning. Inte så krångligt. Ingen på stämman hade några invändningar.
@Nettelstad
Det är verkligen superenkelt att hålla en extrastämma. Ofta gör jag det flera gånger per år, för att ta just utdelning när det passar mig.
Eftersom du äger 100% så handlar det enbart om att skriva ett protokoll (som du kan återanvända, det finns tips om hur dom ska se ut) samt registrera utdelningen hos Bolagsverket (är det väl?).
Enklet är det iaf!
För att få dela ut måste du först gjort bokslutet och fastställt balans och resultat (dvs skrivit under årsredovisning) så att vinsten hamnar i fritt eget kapital.
Därefter kan du beslut om utdelning på ordinarie årsstämma eller extra bolagsstämma.
Jag hade kört på extra bolagstämma. Jag behöver inte vänta på att pengar ska komma in för att ta utdelning på ordinarie stämma då.
Utdelning på extra stämma syns inte på allabolag som utdelning och inte heller i datagenererade artiklar om bolagets resultat och utdelning som kan komma ut i tidningar på mindre orter.
Du registrerar en extra stämma på verksamt.se och får alla original handlingar där. Smidigt som tusan
Jag vill minnas att jag fick rådet av en bokförare jag använde mig av i uppstarten av ett bolag vad gäller utdelning att det var möjligt att ta utdelning, betala ut den, sedan låna tillbaka motsvarande summa (med ränta) tillbaka till bolaget för att finansiera expansion. Så länge det finns behov av medlen i bolaget ser jag inte att SKV kan ha synpunkter på ett sådant upplägg. Om det finns oro kopplat till det tänker jag att det är bara att ringa SKV och fråga dem.
Hört om dessa råd också. Men nackdelen är att du bränner 20% i skatt som måste betalas privat oavsett om någon utbetalning skett. Så hade varit mer effektivt att inte ta utdelningen om du ändå vill använda pengarna till expansion.
Visst du får lite ränta på din inlåning…
Det går att spara utdelningsutrymmet. Det försvinner inte bara för att man inte tar utdelningen direkt. Dessutom får man räkna upp det med en viss procent. Om det inte ändrats sedan jag hade bolag, men det tror jag inte.