Låna ut till företag/mikrolån i u-länder

Hej!

Är det någon som känner till några pålitliga sidor där man kan låna ut pengar till långivare/organisationer som ger mikrolån till företag i u-länder?

Jag har hittat denna sida, men söker efter fler alternativ också.

Skulle helst vilja låna ut pengar till kvinnor i Afrika, men hittar ingen sådan sida. Någon som vet?

Förstår riskerna det innebär och att jag kan förlora allt, men jag ser det som ett komplement till välgörenhet mer än att jag skulle tjäna något på det (varför ska bankerna ha alla mina pengar när jag hellre lånar ut belopp till någon som behöver dem).

3 gillningar

Det finns ingen poäng med att leta efter fler sidor. Det väsentliga är vilka projekt du väljer och det utbudet varierar.

Det viktiga med sådana här sidor är att de är Sverige-baserade och har automatisk rapportering till Skatteverket. I annat fall måste du sitta och göra det själv. Det går förstås men att sitta och räkna på valutakursförluster är jobbigt.

Kiva är en bra och välkänd organisation som nog skulle passa ditt ändamål.

6 gillningar

Tack för den länken Jerry :heart_eyes: Kiva får bli ett komplement till att stödja flickor som flickafadder hos Plan International.

1 gillning

“All money transfers are made through PayPal.”

Kiva accepterar inte kreditkort då deras målsättning är att hålla nere sina omkostnader till ett minimum.
De kan endast ta emot Paypal-betalningar då Paypal stöttar dem finansiellt.

2 gillningar

Ok, tack för info.

Skitbra tips!!! Tusen tack!! :hugs:

• Kiva är den största. Jag har varit medlem där sen 2009 och lånat ut pengar många gånger. Jag är medveten om kritiken de fått (höga räntor, att de poolar istället för att ge till den man klickar på, etc), men tycker ändå det är en jäkligt bra tjänst.
  • Inte lån som du efterfrågade, men vill ändå också tipsa om ge effektivt.se som är en bra sida för evidensbaserad välgörenhet. Donerar du till Against Malaria Foundation, som förebygger malaria i subsahariska Afrika (tänker att det kan vara relevant för dig eftersom du specifikt nämnde Afrika), så kan du få reduktion på skatten. T.ex. ge 200 kr per månad, men du betalar endast 150 kr per månad.
3 gillningar

Toppen! Tack för tipset!!

Att kunna ge är nog den absolut största lycko-effekten man kan få av sitt kapital. :pray::earth_africa:

3 gillningar