Hej! Först och främst, ursäkta min svenska – jag är inte modersmålstalare. Jag har en fråga om låneavtalet som jag har signerat.
Jag köper en bostadsrätt med tillträde den 2 september 2025, som är bokat av mäklaren. Banken (Nordea) var helt okej med att ha bolånemötet åtta veckor före tillträdet, så vi hade mötet den 2 juli 2025. Ungefär en vecka senare gjordes en kreditupplysning, och den 14 juli fick jag ett bindande låneerbjudande som jag läste och sedan skrev under.
I erbjudandet står det att det är giltigt till den 14 augusti 2025 och att jag måste ha signerat innan dess för att få de villkor som erbjuds.
Det verkar helt okej, och jag har alltså signerat. Men nu undrar jag – är det vanligt att man signerar låneerbjudandet så här tidigt?
I villkoren står det att " Krediten utbetalas på det sätt och vid den tidpunkt som kreditgivaren och kredittagaren kommer överens om.". Jag har läst på forum att banker ofta inte vill ha bolånemötet mer än en månad innan tillträdet, så jag undrar om det finns någon risk att mitt låneerbjudande “går ut” innan tillträdet, även om jag har signerat.
Jag frågade banken, och de svarade att “allt ser korrekt ut”. Men eftersom min svenska inte är perfekt känner jag mig inte 100 % säker, även om det verkar tydligt i dokumenten att den 14 augusti bara är sista dagen att acceptera erbjudandet – inte sista dagen för utbetalning.
Jag undrar helt enkelt om någon annan har varit i en liknande situation – att man signerat sitt låneerbjudande i god tid, men haft tillträdet efter sista svarsdatumet. Det skulle vara väldigt lugnande att höra att detta är vanligt. ![]()