Hej forumet! Sitter i en speciell situation. Jag kommer inom väldigt snar framtid ( läs i förrgår) behöva köpa större lägenheti stockholmsområdet då våra 3 varn ny börjar bli större. Min sambo har varit föräldraledig men kommer nu börja jobba. Hon som fast anställd och jag som fast anställd med provisionslön. Jag har en helt ok inkomst och ligger kring 500 000+ en del från försäkringskassan sensste åren i form av föräldraledighet och vab. ( ca 60 000 senaste två åren). Sambon tjänst strax under 40k fast. Problemet för oss är att vi behöver köpa för ganska mycket mer och jag inser att vi tjänar för lite för att toppa så pass mycket.
Jag äger tillsammans med min bror via AB en mindre hyresfastighet som omsätter ca 400 000 om året och är värderad till 6-7 miljoner i dagsläget. Lån på fastighet kring 1 miljon och ca 200 000 i fritt kapital för renoveringsr osv. aktekapital på 200 000, reservfond på 40k och en aktieå på ca 150k i dagsläget. Tar inte ut några löner via bolaget.
Jag undrar om någon i liknande situation har lyckats använda en hyresfastighet via bolag för att på så sätt lyckats öka sin inkomst gentemot banken och därmed minska sin skuldkvot ( vi behöver slippa 3% amorteringskrav).
Tanken är att kunna köpa en lägenhet strax utanför sthlm för ca 6miljoner. Vi köpte nuvarande för ca 4milj och får vä loss 1 milj-1,2 i kontantinsats vid försäljningen så kontantinsatsen borde inte vara problemet.
Tacksam för alla tips och trix…
Mvh