Lång sparhorisont blev plötsligt kort

Jag (30+) trodde att jag sparade till pensionen, men så kom livet emellan och nu står hushållet med fru och små barn inför att byta stad, hus och båda jobb.

Jag vet inte riktigt hur mycket pengar vi kommer lägga på nytt hus, men det skulle kunna bli en hel del av det investerade kapitalet, utöver bolån.

Vi har några milj i aktiefonder på ISK och frågan blir alltså vad ni hade gjort med dem tills vidare? Att spara i aktier med kort horisont är ju en dålig idé eftersom värdet kan svänga ner mycket just när man behöver spendera. Det är en risk jag helst hade velat undvika, men nu står vi här. Precis som det finns en risk att det svänger ner finns ju även en chans att det ska ha svängt upp och tittar man på utvecklingen på senaste så ser det inte precis ut som en dipp…
Borde jag sälja av alla fonder på momangen och nöja mig med något betydligt stabilare (inom isk eller ta ut pengarna och sätta på räntekonto?) närmsta halvår-år eller så innan vi vet hur det blir? Så tänker jag iaf, men vore intressant att höra andra tankar.

Boendet är viktigt för oss så vi är beredda att lägga mycket pengar, samtidigt upplever jag att vi har lite avvikande preferenser och inte nödvändigtvis behöver maxa budget för att få drömmen.

Tack för tips!

Sälj det mesta i alla fall direkt och sätt på bra räntekonto.
År 2000 och år 2008 dök aktiemarkanden till typ hälften och det tog ca 6 år för den att hämta sig igen båda gångerna.
Även tidigt 90-tal var inte kul alls.
Shit happens ibland och det har du rimligen inte råd med just nu…
Riskerar störa era planer i flera år med lite otur.

4 gillningar

Sälj av det som ni planerar att använda till kontantinsats.

1 gillning

Nu när räntorna är påväg ner skulle jag inte ta en enda spänn av mitt sparande än nödvändigt. Gissar ni inte har något hus att sälja där ni bor nu? I så fall vore det ju ett icke-problem.

Vad behöver ni utöver kontaktinsatsen? Låter som ni ska göra en helrenovering och redan nu bestämt vilket hus ni ska bo i?

Att sälja fonderna direkt håller jag med om, inga tveksamheter. Det gjorde jag när marknaden öppnade idag. Så nu är det bara att hoppas Israel inte skjuter på Irans kärnanläggningar innan ordern går igenom…

Kruxet är ju mer vad nästa steg bör vara…
Med horisonten ett halvår eller max ett år känns det inte lönt att ta ut från isk för att sätta på konto med bättre ränta iom chansen/risken att jag kommer sätta tillbaka mycket igen (och därmed skatta) efter vi köpt hus och konstaterat att vi inte behövde maxa budgeten. Samtidigt är räntan på depålikviden 0.5% vilket också är lågt, men det får jag ta kanske.

Vi vet inte vilket hus det blir och spannet på de vi kikar på är stort för ibland sammanfaller det med objekt som många andra är intresserade av och ibland inte. Vi värderar egenskaperna högre än priset helt enkelt.
Vi vet inte heller riktigt vad någon av oss kommer ha i lön och det är ju såklart en avgörande faktor. Nuvarande lön torde vara en relativt god indikation, men det kan ju ändras rätt mycket ändå…
Vi har ett hus att sälja, men får bara ut någon miljon där och har heller aldrig räknat med mer.

Det är inte osannolikt att kontantinsatsen kommer behöva vara en bra bit över 15% för att få lån.

Men du har rätt i att det vore gött att komma långt på ett maxat bolån och låta kapitalet ligga kvar.

Du skattar bara 30% på avkastningen du får när du är utanför ISK ett period isåfall. Det är väl inte så struligt. Om du vill göra det enkelt har ex AVANZA jag använder buffertkonto med ganska bra ränta man snabb och lätt kan flytta till eller från. Din ISK bank kanske har något motsvarande.

Skatten på ISK beräknas varje kvartal. Du betalar lika mycket i skatt för det som du har på kontot i början av kvartalet som för det du sätter in under kvartalet. Det innebär att om du tar ut och sätter in under samma kvartal betalar du dubbel skatt för den delen. Om du tar ut ett kvartal och sätter in nästföljande kvartal betalar du lika mycket skatt som om pengarna stått kvar på kontot, men om du sätter in mer än ett kvartal senare betalar du lägre skatt än om pengarna stått kvar på kontot hela tiden.

Ni har såklart helt rätt båda två och det är uppenbart fördelaktigt att flytta ut från ISK till ett bra räntekonto. Tack för svar och för att ni påpekar bristerna i mitt resonemang…

1 gillning