Precis, har jag en räntefond så har man kunskap om precis vilka räntepapper som ingår och värdet av dessa om man behåller dem till löptidens slut. Jag vet alltså det exakta värdet som marknaden förväntar sig JUST NU.
Korrekt, men marknaden har tagit den kända informationen som finns och bakat in det i priset.
Jag hävdar att man kan det, JUST NU. Man har följande kunskap:
- Hur mycket kostar ett räntepapper att köpa.
- Hur mycket avkastningen kommer räntepappret att ge under sin livstid.
Dessa två variabler kommer tillsammans ge den totala avkastningen exakt under förutsättning att man behåller räntepappret till löptidens slut. Vi kan alltså räkna ut EXAKT vad marknaden förväntar sig för avkastning JUST NU.
Om man då tar en räntefond så är det ju känt av förvaltaren (=experten) exakt vilka räntepapper som finns i fonden och därmed exakt vilken förväntad avkastning en räntefond kommer ha.
Korrekt, vi vet inte hur räntorna kommer utveckla sig eller hur räntan kommer gå. Men vi kan fortfarande räkna ut exakt hur mycket våra räntepapper kommer avkasta om vi behåller dem tills de går ut.
Vilka räntepapper som kommer ingå imorgon behöver vi inte bekymra oss om för att räkna ut hur mycket den FÖRVÄNTADE (inte den faktiska, utan den avkastning marknaden förväntar sig) är JUST NU. Inte imorgon, inte om räntan ändrar sig upp eller ner, utan med all den samlade informationen som marknaden har just nu.
Exempel:
Vi köper en räntefond för 100 kr. I denna räntefond ingår det papper till en genomsnittligt avkastning på 2% under 25 års tid, dvs. vi får ut 2 kr per år i 25 år, eller totalt 50 kr. Att räntan stiger eller sjunker eller att våra räntefonder ökar eller minskar i värde spelar ingen roll OM vi behåller dem till löptidens slut, vi kommer ha fått 150kr för våra 100kr när räntefonden utgår.
Ovanstående ekvation är exakt, med 100% precision och alla kan relativt enkelt räkna ut detta. Sedan förstår jag också att när räntas ändras så kommer detta ändras. Men marknadens förväntningar är redan inbakad i priset man betalar för en räntefond.
Den enda fråga som kvarstår är om ovanstående kan användas för att räkna ut FÖRVÄNTAD avkastning (inte den verkliga avkastningen utan den förväntade). Min åsikt är att ja det kan den eftersom i priset ligger all kunskap som marknaden har redan inprisad.