Länge leve P2P sparande i krediter

Är så jävla glad att jag gick ur börsen 2018 och bara investerar hos P2P företag nu som Savelend, Kameo och Fundingpartner. Även om det inte är bättre än börsindex över lång tid så sover man gott på nätterna, speciellt vid börskrasher.

Så länge man sprider ut riskerna på många olika krediter, så får man konstant jämn avkastning. Jag har inte varit i närheten av att gå back en enda månad på dessa 7 åren. Det är fan guld värt. Sedan 2018 har jag fått 9% årsränta i snitt på alla mina P2P investeringar, det duger gott och väl.

Om ni, likt mig, hatar när det svänger upp och ner på börsen och bara vill ha stadig ränta, kolla upp P2P sparande om det är något för er.

Sedan reglerna ändrades och P2P företag, sedan många år, står under Finansinspektionens vakande öga, kan inte det som hände Trustbuddy hända igen.

Har kört en del Kameo, det har funkat bra. Det jobbiga är dock att man inte kan planer sitt sprande eftersom man måste vara med precis när lånen släpps.

Savelend är väl lite annorlunda men visst ingår SMS-lån i deras portfölj?

Den gamla sortens “smslån” (väldigt små kortfristiga) finns knappt kvar på marknaden längre pga diverse regeländringar de senaste åren, utan det som kallas högkostnadskrediter (dvs dyra blancolån) är det som främst ingår i konsumentkrediter på Savelend (mer specifikt så är det finansiering av loanstep). Om du har etiska betänkligheter med att finansiera sådan verksamhet så väljer du lämpligen att bara aktivera företags- och projektkrediter.

1 gillning

Har tyvärr sett vad en här typen av lån ställer till med och hur marknadsföringen riktas mot precis de som absolut inte ska ta den sortens lån.

2 gillningar

Kameo och Fundingpartner har endast företagslån till mestadels fastighetsbolag, om man inte vill låna ut till privatpersoner.

Savelend har mer företagskrediter än konsumentkrediter nu för tiden, och de gamla SMS-lånen med hysterisk ränta finns inte längre.

Jag tycker nog 25-30% är hysterisk ränta som Loanstep har.

SMS-lånen på den tiden hade flera tusen procent ränta. Men som sagt, vill man inte låna ut till konsumentkrediter behöver man inte.

Fastighetsprojekten man kan investera i ligger på 9% - 13% ränta och de har både Savelend, Kameo och Fundingpartner. Så länge man inte drar in allt på en eller ett par krediter är det väldigt låg risk, jag har spridit ut mina investeringar på säkert 100 olika lån. Förlusterna på dem ligger på under 0.1% sedan 2018.