Hej skulle ”NORDEA 1 - LONG DURATION US BD BP SEK” kunna vara ett alternativ som långräntefond i en Permanent Portfolio?
Har funderat på detta själv, men tänker att den riskerar att inte ha lång nog duration (tolkar jag t.ex. thepermanentportfolio.com rätt ska de vara 20-30 år för att få rätt skydd) samt att den är rätt dyr (förvaltningsavgift på 0,6 mot 0,15 för iShares 20+ Year Treasury Bond ETF (TLT)).
Tänker dock att den är i rätt riktigning och hör gärna vad andra tycker om den. ![]()
Ja, denna har 10-30 år… Vet tyvärr inte hur andelarna är fördelade. Den kostar lite men helheten i portföljen blir hanterbar om man t.ex. gör en enkel med Avanza Global, Spiltan Räntefond Sverige & Något Guldcertifikat.
Har diskuterat möjligheterna att bygga en permanentportfölj hos Avanaza med denna fond i denna tråd: Förenklad All weather portfolio - lägsta summan att starta med - Portfölj- och tillgångsallokering - RikaTillsammans Forumet
Kom dock till slutsatsen att jag bygger den hos Nordnet istället för tillfället då resultatet hos Avanza tyvärr inte blir tillräckligt bra (Spiltan räntefond Sverige är inte heller helt teoretiskt rätt för korträntedelen, se tråden jag länkade).
Hoppas att det i framtiden dock går att bygga den hos Avanza och att det kommer fler billiga fonder, skulle även minska valutaexponeneringen. Eric Strand verkar ju i alla fall vara på väg med en ny guldfond.
Korträntedelen kan man göra lite som man vill med i nuläget t.ex. Sparkonto med 0,75% ränta. Sen måste man räkna in courtagekostnader när man jämför med etf + utebliven möjlighet att investera mindre summor. Jag tror det kommer fungera!
Fördelning
7 till 10 år
0,8
10 till 15 år
-
15 till 20 år
2,4
20 till 30 år
95,8
Låter intressant. Känns som att det kan vara ett bra substitut till ETFerna men avgiften är rätt hög vilket är en nackdel.