Hej allesammans. Jag hade en liten fundering gällande den korta räntedelen i en permanentportfölj som verkar vara lite svår att komma till grunden med då det inte finns lika mycket diskussioner om ränteindex fonder på nätet. Jag har en större summa för en mindre tidsperiod på cirka 2-5 år och håller på att bygga ihop en permanent portfölj.
Jag är relativt insatt och vet för det mesta vad jag håller på med men har lite svårt att hitta ett svar på en fundering gällande egenskaperna och skillnaderna mellan en kort ränteindex fond och en total aggregate bond index fond och villken som potentiellt skulle lämpa sig bäst för en permanent porfölj.
Jag har provat att backtesta två olika portföljer på portfolio visualizer på den amerikanska börsen (då globala korta och långa räntefonder inte finns tillgängliga för backtesting)
Jag har backtestat en portfölj tillbaka till 1987 med 30% aktier, 25% korta räntefonder, 25% långa räntefonder och 20% guld och det intressanta är att varken risken i form av standard deviation och max drawdown eller marknadskorrelationen ändras särskilt mycket över denna perioden utan de har praktiskt taget trackat varandra ganska väl, nästan oberoende av vilket 5 års period man kollar på.
Så till min fråga, skulle en global total aggregate bond index fond såsom till exempel Ishares ETF (EUNU) eller (EUNA) kunna passa in i den korta räntedelen utav en permanenta portfölj?
Det känns som att den bör ha en mycket större risk och en mycket större korrelation med börsen i och med att en sådan fond i skrivande stund har cirka 40% räntor med löptider över 7 år, en genomsnittlig löptid på cirka 7 år samt endast 56% av sina räntor i statliga skulder. Men åtminstone i backtests så verkar den inte visa en väldigt mycket större tendens till varken risk eller marknadskorrelation jämfört med en kort räntefond, även över olika tidsperioder.
Skulle vara kul att höra andras ressonemang om detta.
MVH / Fredrik