Långsiktigt sparande barn och pension

Hej alla smarta människor :grin:
Jag har en fråga om långsiktigt sparande. Jag skrev för ett tag sen ett inlägg här och fick då rådet att min passiva hink som jag inte ska röra till pensionen och barnens sparande inte borde ligga på Lysa för där utnyttjas inte ombalanseringen. Är det bättre att lägga allt på “Globala barnportföljen”?

Jag undrar även vad som skiljer avkastningen åt att göra egen långsiktig portfölj åt jämfört med Lysa? Är det avgiften som skiljs åt? Jobbar med Excel dagligen på jobbet så att göra ombalanseringar då och då är inga problem för mig.

Tackar ödmjukast för all feedback i senaste tråden! :blush:

Globala barnportföljen och Lysa skiljer sig lite i innehav. Lysa har t.ex. mer Sverige och saknar guld helt. Så det är lite svårt att sia vilken som kommer gå bäst i framtiden.

Jag tycker personligen att båda alternativen är finemang för ett långsiktigt sparande, svårt att hitta en bättre lösning.

Tack @Johann!

Väljer jag en egen portfölj är det samma tänk som med Lysa att den ska ligg orörd med samma innehåll? Endast ombalansera en gång per år eller?

Ett av problemen med att återskapa Lysa är att det tidigare inte funnits tillgång till alla underprodukter i portföljen, som Vanguards indexfonder exempelvis. Det kanske har ändrats med Savr.

Tyvärr så är inte Savr ett alternativ pga 0,5% växlingsavgift samt avsaknad av globala småbolagsfonden. Tycker dock att globala barnportföljens aktiedel är snudd på lika bra eller bättre än Lysas. Lysas är lite bredare (förutsatt att man väljer bred), men har i min smak lite för andel Sverige.

Menar du stor andel Sverige? @Anonym
Hur ofta ska man ombalansera? Är det enda jobbet eller behöver man byta ut delar i portföljen emellanåt?

Lysas aktiedel innehåller 80% globala aktier och 20% svenska.
Om du sätter upp globala barnportföljen räcker det med att du rebalanserar innehavet 1ggr/år. Om du vill så kan du i samband med det “passa på” att byta ut en eller flera fonder om det kommit upp något billigare eller bättre allternativ på marknaden. Ett tips är att göra jobbet i början på året i samband med att Rika tillsammans släpper sitt ombalanseringsavsnitt, då får du hjälp med om det kommit något bättre alternativ :slight_smile:

@Anonym okej tack för tipset och infon :grin: men om den här bloggen inte skulle finnas i framtiden är jag körd :joy::see_no_evil:

Tror det är större risk att Lysa försvinner i framtiden än det är svårt att googla fram vilka indexfonder som är billigast :smiley:

Hahahaha det har du nog rätt i :joy: Google finns ju alltid :sweat_smile:Jag blev taggad nu att få ihop en eller två portföljer.

1 gillning