Långtidsparkerad elbil - laddare mm

Funderar på att skaffa en liten elbil (min första) till landet. Den skulle då stå oanvänd i garage stor del av året, upp till 3-4 månader i sträck. Hur håller man bil & batteri fräscha, dvs hur ska batteriet laddas och vilken temperatur bör garaget hålla?

Skulle vilja ha en smidig och medtagbar laddare som går på enfas, klarar åtminstone 10A och 16A, visar förbrukning och kan programmeras för långtidsförvaring enligt ovan. Förslag? Eller går det med i princip vilken laddare som helst?

Framförallt bör du ha torrt i garaget och frostfritt. Avfuktare och kanske 10-15 grader. Värmen är både så att det inte fäller ut fukt i bilen och så att avfuktaren fungerar, de brukar kräva en viss minimitemperatur.

Hitta laddare som kan hålla batteriet kring 40-60% laddat under långtidsförvaringen, och kolla även hur din bil funkar med 12V-batteriet. Det kanske kräver separat underhållsladdning.

Har hört att däcken kan deformeras av att stå länge. Någon som vet något mer om det?

Jag skulle säga att det beror på vilken batterityp som sitter i din elbil. Ett LFP batteri kan laddas till 100 % och kan förvaras i upp mot 3 år utan att ladda ur. De är heller inte så känsliga för höga laddningsnivåer som andra batterityper.

Är det ett NCM eller NCA batteri är det sannolikt bättre att hålla det runt 50–70 %.

1 gillning

Dock blir det annorlunda i en bil då bilen lär dra en del ström. Batteriet kommer förbrukas men det hänger mycket på hur pass lite bilen drar i viloläge. Samt om bilen har någon specifik inställning för “avställning”.

1 gillning

Precis. Man får först bestämma vilken bil man vill ha och därefter kolla batterityp. En norsk YouTuber (Björn Nyland) lämnade sin Tesla Model 3 (LFP batteri) i den norska vintern under 22 dagar. Den tappade ca 0,5 % om dagen. Med andra ord skulle den inte ladda ur om den stod i stand by i 6 månader. Andra bilar kanske tappar 2-3 % eller mer om dagen.

1 gillning

Fast laddaren sitter i bilen sålänge vi pratar AC-laddning, vilket vi garanterat gör eftersom det är hemmaladdning.
Således behöver du kunna ställa detta i bilen, vilket jag tror man kan göra i de flesta elbilar, dock vet jag att det inte går på alla, utan vissa laddar alltid till “100%”. Skriver citattecken eftersom bilen alltid har en inbyggd buffert både över 100% och under 0%
Men ja 50% är nog att rekommendera.

Ja, det är ett vanligt fenomen när man provkör bilar hos bilhandlare där bilen stått ett tag. Då kan man känna det som obalans. Det går dock över efter ett par mil, så jag tror inte det är något att oroa sig för. Annars kan man ju alltid palla upp bilen så att hjulen står fritt.

Ja det är vad jag också trott. Men sen kollade jag på en youtubevideo med någon som var kunnig på batterier som hävdade att även LFP mådde bättre av lägre laddningsnivå. Anledningen till att LFP alltid ska laddas till 100% är att spänningskurvan är väldigt flack i mitten av spannet, så det är svårt för bilen att uppskatta batteriprocenten om man inte laddar fullt.
Men det kan nog stämma att de inte är lika känsliga. Fast jag undrar ändå om 100% länge är så bra.

1 gillning

Det finns gott om laddare med schucko-kontakt. Ganska vanligt att dessa följer med nya bilar (fast vissa har nog slutat skicka med).
Standardrekommendationen är ju en laddbox, finns både med enfas och trefas. Köper du en sån rekommenderar jag starkt att du köper en trefas även om bilen bara klarar enfas. En trefas laddbox kommer fungera oavsett om bilen kan ta en eller trefas och merkostnaden för en trefasbox är så pass liten att det är dumt att välja något annat.
Om du ändå vill ha en billig “sladd-laddare” som man sätter in i vägguttaget, så se verkligen till att din anläggning är fräsch! Det finns risker med att ta hög effekt ur ett vägguttag under lång tid, och ja det tar lång tid att ladda en elbil med enfas. Det är inte bara uttaget som ska vara i gott skick, utan även ledningar och kopplingar från elcentralen fram till uttaget.

Vad funderar du på för bil? :slightly_smiling_face:

Här är en bra sida för att jämföra laddboxar:

Tack alla för mycket bra svar så här långt. Bra poäng om elsäkerheten. Kan också ligga något i att jag kanske bör välja laddare efter bil och inte bil efter laddare…

Jag hade inte ens koll på att även elbilar har 12V-batteri, det var ju surt. Då får man se till att ha ett startkit till hands eller koppla in underhållsladdning även där. Känns som onödigt krångel om det samtidigt finns ett mycket större batteri laddat till 50% i bilen! Jag fattar varför 12V-batteriet behövs, men hur svårt kan det vara att ha en “emergency switch” som tillåter att 12V-systemet tillfälligt strömsätts från stora batteriet via en trafo?

12v eller 12v laddaren till min Mg5 har någon form av problem så jag har behövt att starta med en jumpstarter. Kostar cirka 60 euro så ingen gigantisk kostnad och är lätt att koppla in.

Dock var det lite meck med att öppna dörren (ingen remote) men google translate var användbart för att översätta de kinesiska tecknen i instruktionstexterna.

1 gillning

Jag laddade en Tesla M3 hos min mor i Sverige via en enfas sladdladdare över jul. Vi begränsade till 10 amp och kopplade oss direkt in på elskåpet vilket funkade bra (laddtid från 22% till 90% var runt ett dygn.)

Får man fråga om ditt resonemang för en elbil när du kommer använda den så sällan? Utgår från att du kanske inte heller kommer köra så många mil när den väl används?

Har inget emot elbilar men i ditt scenario låter det enklare med en mindre bensinbil, bara att lossa batteripolerna vid långtidsparkering. Ställer du av bilen när du inte använder den blir det inte så mycket skatt heller.

Bra fråga. Jag har utgått från att en elbil klarar långtidsparkering bättre än en bensinbil - att det är färre delar som kan becka igen.