Laddare elbil Tesla

Kommer snart få hem vår första elbil. Har försökt läsa mig in i hur man ska hantera laddning. vad har ni för tips?

• Vi bor i villa, kommer som sagt snart få vår första elbil (Tesla Model Y)
  • Inte alls omöjligt att vi inom några år skaffar en till elbil (mycket möjligt att det blir en till Tesla)

Vad för laddare rekommenderar ni? med lastbalansering?
Tänker själv att en laddare med fast sladd (typ Tesla wall connector) är att föredra?
Kollar även på Zaptec Go men den verkar inte ha en fast sladd.

Ni med två elbilar, är det värt/underlättar det att ha två laddboxar?

En granne har en Charge amps Aura laddare med 2 uttag. Är nog inte billigare än 2st separata laddare, men säkert bra möjligheter att balansera mellan de 2 uttagen etc. Beror ju lite på om de 2 elbilarna kommer parkeras bredvid varandra också?

Tack för tipset! Japp båda elbilarna parkeras bredvid varandra

Lastbalansering ska du absolut ha, fast sladd trycker jag inte du ska ha. Bättre att ha en lös kabel men som alltid sitter i laddaren isåfall.

Blir bara jobbigt med en fast kabel den dagen du behöver byta kabeln antingen för du tappat laddkontakten i marken flera gånger och den gått sönder eller den slitits ut av ålder. Då måste du ringa elektrikern igen istället för att bara sätta dit en ny kabel.

Kan egentligen inte så någon fördel alls med fast kabel om man bor i villa.

Okej! Så det är inga problem alltså att låta kabeln sitta i laddaren hela tiden?
Så i så fall tex: 2 st Zaptec Go med lastbalansering samt kabelhållare

Fördelen när jag valde laddbox var att den ingick utan att boxen kostade mer. Då slipper man köpa en extra eller alternativt hålla på att plugga in och ur befintlig kabel.

Dessutom anser jag det är lite snyggare när den är inbyggd med.

Nu har vi inte två elbilar men jag ser inte större poäng med två laddboxar. Man behöver ju inte ladda bilen varje natt så vidare man inte pendlar oerhört långt. En vanlig villa-säkring kommer dessutom inte klara av två laddningar samtidigt så vidare man inte ställer ned strömstyrkan. Då kan man ju lika gärna ladda dem vid olika tillfällen. Jag hade börjat med en och vid behov installerat en till.

2 gillningar

Inga problem, min har suttit i 3 år nu. Har en annan kabel i bilen.

Jag vet inte ditt körmönster, men tror inte du kommer ha något behov av 2 laddboxar om du inte pendlar typ 30 mil om dagen med någon av bilarna. Jag laddade inte min elbil varje dag direkt, kanske 1 gång i veckan. Möjlighen om man vill stå och förvärma båda bilarna och inte dra från batteriet då. :grinning:

1 gillning

Okej, tack för superbra svar :grin:
Det blir att börja med en!

Inga problem alls, du kan låsa den i laddboxen.

Jo. Precis som @Robert_G säger så får du ju kabeln med i köpet inklusive skattereduktionen när du väljer fast kabel.
Köper man en lös kabel får man inte skattereduktionen.

Om du behöver lastbalansering beror ganska mycket på. Behöver du ladda samtidigt som du kör andra stora förbrukare, tex tvättmaskin, diskmaskin, spis, ugn osv? Eller klarar du dig med att bara ladda nattetid?
Vilken huvudsäkring du har? Uppvärmningstyp i huset osv.

Själv har jag en elbil, laddar nästan bara nattetid och klarar mig bra utan lastbalansering. Dock har jag ställt ner boxen till max 10A. Normalt har man 16A som max.

Jag fick då skattereduktion på den lösa kabeln också, eftersom jag köpte den tillsammans med laddboxen av elektrikern (betalade dock säkert lika mycket ändå eftersom elektrikern tar mer betalt för grejerna från början :sweat_smile:)

Och ja, jag kan delvis ta tillbaka det med lastbalansering om man har ett värmesystem som inte är beroende av el. Men för oss sänker laddningen effekten så fort det blir riktigt kallt ute då värmen slår till och från, det är ju ingenting man direkt kan påverka om man vill ha det varmt i huset även nattetid.

Charge amps Halo eller Tesla Wall connector.
De har fast kabel.
Jobbigt utan fast kabel, då måste man ju ta bilens kabel varje gång. Det skall vara lätt att ha elbil, inte jobbigt. Bilens kabel bör du ha liggande i bilen.
Lastbalansering behövs inte men kör du 30 mil om dagen så kanske du behöver ladda med full effekt. Annars minns Y effekten där du bor så den alltid laddar sakta.
Annars är det bäst att man antingen laddar när elen är bilig om du har timavtal, eller 2-3 ggr i veckan. Ha maxgräns 60% i bilen om du ändå inte kör mer än 10-15 mil max om dagen. Dra upp till 100% om du skall köra långt bara. Det gör du i appen eller direkt i bilen.

Vi har kört en Garo Twin sedan 2020 med fasta sladdar. Lastbalansering är en självklarhet så du inte bränner huvudsäkringen när annat i kök och så är igång. Elen från Tibber med timel och laddning på natten.

Har själv en Charge Amps Halo som strular något otroligt! Har inne en felanmälan på den men har inte gått snabbt så jag skulle säga undvik dem.
Valde dem för att de hade schukouttag inbyggt vilket jag tyckte var bra då den är monterad på stolpe och jag vill kunna köra motorvärmare till fossilbilen också. Tyvärr går inte schukouttaget använda samtidigt som elbilen laddar vilket ställde till det för mig.

Men stora problemet jag har är att den behöver startas om typ varje dag för att den slutar fungera så i princip varje morgon går man ut till en kall bil då min elbil behöver ha ansluten sladd för att köra förvärmning. (fossilbilen är ju också kall för schukouttaget fungerar ju inte heller varannan gång)… Går ju inte heller att starta om via appen utan då måste man in på hemsidan och mecka vilket gör det hela ännu mer irriterande.

Vi har 26 stycken Charge Amps halo i vår BRF. De har lite över 3 år på sig. Inte någon av dem har strulat en enda gång. Är det verkligen hårdvarufel på din och inget med kopplingarna? Skulle jag flytta så skulle jag välja denna alla dar i veckan. Mjuk bra sladd med fäste till sladden.

Hmm, fast undrar om det gick rätt till i så fall.
Fast ganska luddigt när man läser på skatteverket.
Skattereduktion ges med:

• 50 procent för installation av laddningspunkt till elfordon.

Satt även in egen central för laddboxen direkt från huvudsäkringen (inte via ordinarie säkringsskåp) samt egen jordfelsbrytare för den och allt gjordes avdrag för.

Står ju ganska tydligt på länken du skickade också vad som man INTE får göra avdrag för :grinning:

Sladden läste jag ju före skulle vara toppen. Men fan den är styvare än jag vet inte vad.
Även om jag rullar ut hela och lägger vikter på den så går den inte att få rak.

Så jag vet inte måste fått något måndagsexemplar men har nu väntar i över en månad på svar från elektriker och därefter chargeamps. Har även prövat maila chargeamps själv men där är det tyst och ingen respons tillbaka. Ska mkt till innan de får en rekommendation från mig i framtiden tyvärr.

Jag skulle verkligen slå ett slag för Tibber om du ska ladda elbil. Kostnaden för mig att ladda 400kwh till bilen i okt blev -74kr med Tibbers “Grid reward”. Ja du läste rätt jag får betalt för att ladda bilen…I nov blev det dock 52kr för 376kwh💸