Byta fem år gammal, avbetalad bil för en ny Tesla Y

Inser att jag behöver råd. Jag har ingen i min närhet som sitter i samma situation eller har samma tankar men främst kunskapen. Kunskapen jag tycker att jag kan läsa mig till här. Har läst anonymt i flera veckor, men efter att jag lyssnade på podden om att gänget som driver siten sålde sin Tesla Y tänkte jag att nu var det dags att skaffa mig ett konto och be om hjälp/råd.

Kort om mig: Gift med en underbar fru, tyvärr tjänar hon under medianinkomsten pga jobbar i vården, men hon trivs verkligen vilket är viktigt! Två barn, snart är båda i gymnasieåldern. Jag har Universitetsutbildning och har jobbat både i försvarsmakt och Landstinget. Tyvärr sedan 2016 är jag förtidspensionerad pga stress/PTSD rel till tjänstgöring utomlands i försvarets Utlandsstyrka. Vilket inte är en lysande livssituation men har en fördel: Jag har min inkomst, så länge jag lever garanterad. Vi bor i ett radhus, bostadsrätt, med 85% belåning. Föreningen är äldre med god ekonomi och vi har en fast kostnad på 3500 för avgift inkl vatten, värme och parkering utanför dörren.

Vi har gjort och gör mycket med våra barn, att skapa minnen för de stunderna kommer ju aldrig tillbaka, för att vara lite nostalgisk. Det anknyter till frågan om byte av bil: Vi hade tidigare husvagn, som vi haft i nära tolv år och nyss sålde:, barnen har blivt för stora och andra saker lockar oss nu som familj (drömmer om en husbil).

Bilen är en 190TDI Skoda Kodiaq Automat. Sjusittsig (om man fäller upp två xtra säten längst bak) som har tjänat oss mycket väl då barnen alltid fått med kompisar och den är en dröm att dra en husvagn med.

Nu ska äldsta barnet börja övningsköra, vi behöver inte en stor dieselbil med sju platser och den håller ett högt pris i andra hand pga lägre skatt, automat etc. Dottern vill ta “riktigt körkort” och vill lära sig manuell växling. Då vi nu ett tag sneglat på en Tesla Y och är införstådda med på att snart kommer en ny version, ett facelyft med nya funktioner som kan göra en Y köpt idag blir mindre värd pga att den då, om tre år som vi initialt tittar på att köpa en via lån med 200k kontantinsats (bilen vi säljer går för ca 250k idag och den är helt vår, färdigbetald). Sen använda ca 20k att köpa en liten bil, modell enklare och ha till övningskörning. Vi har inga planer eller behov av att vi måste ha två bilar då körkort är taget. Vi bor centralt, men friheten att ha en egen bil är en stor post. Spec för mig som har bitvis svårt med folk runt mig. Som tur är har det blivit bättre men vill ha en bil. Jag personligen lockas av Teslas innovation: funktioner som uppgraderas och att jag kan sätta in en liten skärm bak med några enkla handgrepp. Vidare plus för att byta bil, vår är nu fem år, knappt gått 9k, så har vi nu ingen garanti: Återigen kommer mitt mående in i bilden (med risk att låta gnällig) men att ha garanti, då vi köpte nuvarande bil ny 2019 var en gamechanger. Om något hände har vi en knapp i taket som vi trycker på så har vi hjälp inom en timme. Överallt i Europa. Det gjorde våra resor oerhört mindre stressiga för mig. Vi har dock aldrig behövt använda hjälpen det då bilen är och har varit underbar och aldrig krånglat. Jag har bytt batteri på den i våras då vi ofta använder dieselvärmaren som är appstyrd under den kallare perioden av året så bilen är förvärmd och helt fri från is och snö på rutorna. Ren lyx.

Så era tankar/funderingar tas tacksamt emot om våra planer på att sälja vår stora diesel, använda 200k i handpenning till Teslan, vilket ger en mkt låg månadskostnad för enbart bil på 1900kr (jag har ej pratat med en fysisk säljare ännu på Tesla). Köp av mindre bil max 20k som vi i förlängningen inte skall behålla.

Vidare tankar som kommit upp sedan jag började hänga här: Ska vi investera pengarna vi får loss vid försäljning istället? Vi som par har alltid sparat så vi har den där grunden som alla ska ha: tre månadslöner på separat konto: För om kylskåpet går sönder eller andra oförutsägbara utgifter dyker upp. Men inget utöver det.

Annars är vi som personer lite slösaktiga, bjuder gärna och pga. den enda och mycket enkla anledningen: Vi vet ej hur lång tid vårt besök på den här jorden håller i sig, vi är här och nu och använder pengarna till resor, att vi gör oerhört mycket som familj. Det får kosta och vi snålar sällan. Så vi har aldrig haft ett organiserat långsiktigt sparande. Vi har ett hus som värderades 2018 sist, vi har alltså något att lämna barnen spec då marknaden har bara gått uppåt sedan vi köpte huset för snart 14 år sedan.

Själva Tesla Y är planerad till “minsta” version, vit utan någon extra mjukvara. Jag har som tidigare nämnt svårare med koncentration så att behöva stanna lite oftare för att ladda är ingen dealbreaker direkt. De få gångerna vi åker långt vilket är en gång till fjällen per är. De verkar ha kraft nog så det räcker med bakhjulsdrift och det mindre batteriet. Det är grundtanken.

Kan ladda via 230v hemmavid, ej kollat offert om att sätta upp en Teslaladdare, om någon spec kabel behöver dras för det. Annars snabbladdare inom 10 min från huset.

Lite wall of text kanske, men känner att det är viktigt att ni som läser och vill bidraga får kontext om hur vi fungerar. Men som tur är blir vi aldrig full-lärda och är tacksamma för all input vi kan tänkas få.

Dave

Vad gäller kostnaden för bilen är 1900 kr/mån lite lågt, antar att du kommer behöva vinterhjul och försäkring och då hamnar du ganska snabbt på cirka 2800kr/mån. Räkna också på vad försäkringen blir när vagnskadegarantin går ut efter tre år, finns gott om tre år gamla Model Y att testa med.

Med det sagt - det låter inte som att du bara villhöver en ny bil, detta handlar minst lika mycket om sinnesfrid och att leva i nuet.

Köp, köp inte, men ta en stund först och tänk över varför du vill byta bil egentligen.

Och vad gäller Skodan - 5 år och 9000 mil är ingenting på en sådan bil. Stressar du över garantier tecknar du en helförsäkring med vägassistans (för vissa märken ingår det om du servar bilen på märkesverkstad, vet ej om det gäller Skoda) så fortsätter knappen att funka.

2 gillningar

Men det finns ju fortfarande maskinskadeförsäkring i helförsäkringen. Och bärgningsförsäkring plus hyrbil. Dessutom brukar man få någon typ av assistansförsäkring när man servar bilen så man kan bärga utan självrisk.
Känns helt onödigt att byta en bil som knappt är inkörd.
Sätt pengarna på sparande istället eller gör roliga saker för dem.

2 gillningar

Ping @Skogstomten - forumets egen Perstad.

1 gillning

Först av allt gör det som känns rätt för dig köp eller köp inte men bra att försöka lista upp respektive fördel/nackdel så du vet vad du går in i. Det är som sagt över en halvmiljon för något som faktiskt går att köpa för 20 000 kr också.

Jag skulle säga du vill ha en laddbox inte bara för säkerheten det innebär utan även för att få en vettig laddhastighet samt med nya effekttaxorna möjlighet till bättre styrning mot nattladdning osv. Min elbil har mindre än halva batteriet som Teslan har och jag tycker det är för lite att bara ladda 230V. Med grönt avdrag så får du dra av 50% och detta bidrag ska man nog inte räkna med finns i så många år till. Även värt att nämna att du kan välja vilket märke du vill på laddboxen så titta efter vad som är lämpligt för dig.

Glöm inte att de här 200 000 du lägger in i Teslan kommer vara helt borta efter 3 år. Det är 200 000/36=5555 kr/mån. Behåller du dieselbilen så killgissar jag den tappat max 100 000 om 3 år då det är en lite äldre bil.

Som någon annan nämnde kolla upp försäkringen på bilen efter 3 år. Är inte roligt på bilar generellt med 300+ hästar men Teslor verkar ha ännu ett snäpp upp i försäkringskostnad.

Sista grej som jag tycker är viktigt men som vi märkt här i forumet vissa inte bryr sig om, Teslan finns på ARN svarta lista att de inte följer beslut från ARN. Kan alltså innebära vid tvist att det är rättegång för att få rätt mot Tesla vilket med tanke på trygghet du söker kanske inte är optimalt.

2 gillningar

Spontant låter det högst tveksamt att byta till en ny Tesla ekonomiskt åtminstone. Glöm månadskostnad på 1900, det är glädjesiffror som inte tar hänsyn till de 200k ni lägger in. Försäkringen kostar runt 7-800 i månaden, sen är däcken dyra för model Y också.

Nu skriver du inte vad du tjänar, men du är alltså förtidspensionerad och din fru tjänar under medianen. Det låter inte som ny-elbils-inkomster direkt.

1 gillning

Servar du bilen på auktoriserad verkstad så har du mobilitetsgaranti. Se https://www.skoda.se/aga-bil/mobilitetsgarantin
Den verkar fortsätta fungera med knappen i taket hela bilens livslängd. Andra funktioner som möjligen gått ut kan du betala för att förlänga.
Ekonomiskt lär det absolut inte löna sig att byta ut din Kodiaq. Men om det är värt pengarna för “villhöver” eller något annat så är det en annan sak.
Din bil lär ha ett stabilt andrahandsvärde minst ett par år till. Det är den typen av bil som fortfarande är väldigt attraktiv för en hyfsat stor del av marknaden. Fyrhjulsdrift, bra dragförmåga, stora utrymmen, relativt låg förbrukning (diesel) och låg skatt då den är äldre.

1 gillning