Långvarigt sparande men tar ut tidigare?

Fråga: Om jag placerar tex på lysa isk med 20 år som plan men tar ut pengarna / en del av pengarna tidigare, kan jag dra nytta av den goda avkastningen som egenl bygger på att angett långvarig horisont? Tacksam svar :slight_smile:

Anledningen till det här med att sparandet i exempelvis en global indexfond / Lysa behöver vara långsiktigt är att utvecklingen är ojämn. Om du tar ut pengarna om ett år är risken att värdet gått ned. På lång sikt ökar sannolikheten för att det gått upp. På den dagen du gör uttaget vet du ju dock (I alla fall ungefär) vad värdet är, så om du kan välja att ta ut eller vänta kan du undvika att ta ut med förlust. Men du kan få vänta länge innan du är på plus igen, det är det som är poängen…

Edit: Det Lysa gör när du svarar på frågor om sparhorisont m.m. är att de bestämmer en fördelning mellan aktier och räntor. Räntorna har en betydligt mer förutsägbar utveckling (men på sikt lägre förväntad avkastning) än aktier. Så en hög andel räntor agerar som dämpare. Då kan placeringen vara mer lämplig även på kortare sikt. En tumregel är 10% aktier för varje år av sparhorisont, resten räntor.

10 gillningar

OK tack för svar! Jag kan inget om detta så hoppas ok med en följdfråga, , ,

-så jag kan tex ta ut 1/4 del av beloppet tidigare o inte förlora ngt utan snarare tjänat på att det är långsiktig investering med därav bra utveckling? MVH M

Inget är säkert, det du får betalt för är risken och tiden. Du kan teoretiskt förlora allt som är investerat. Vill du ha en mer förutsägbar utveckling och annan typ av flexibilitet så är kanske kontosparande mer rätt för dig. Man kan få lite bättre avkastning på fasträntekonton där du vet hur länge du binder pengarna (och eventuellt vad det kostar att ta ut i förtid). Jag undrar om du tänker att Lysa fungerar på samma sätt? Det gör det inte, det är en placering i de öppna aktie- och räntemarknaderna som kan gå både upp och ned på ett sätt som ingen vet i förväg (för att röra till det lite så erbjuder Lysa även kontosparande, men det som oftast avses är “fondroboten”).

Men det ena utesluter inte det andra, du kan dela upp och göra lite av varje. Om du t.ex. har 1000kr och vet att 750kr av dem behöver du med största sannolikhet inte på 10 år eller mer, sätt dem i Lysas fondrobot. Sen om du tänker att du kanske vill kunna använda de resterande 250kr mer i närtid så sätt dem på ett fasträntekonto med bindningstid som motsvarar hur länge du kan vänta på pengarna när du kommer på att du vill ha ut dem. Det finns t.ex. fasträntekonton med 3 månaders bindningstid som binder om automatiskt, så en gång var tredje månad har du chansen att i stället ta ut pengarna (brukar gå att ta ut mellan också, men mot “straffavgift”)

Nja, att man väljer inritning “långsiktigt” innebär att i princip ALLA dina pengar investeras i i värdepapper som kan svänga mycket (typ aktier) MEN eftersom du angett att du ändå INTE tänkt ta ut de i närtid spelar svägningarna ingen roll eftersom avkastningen i genomsnitt blir bättre PÅ LÅNG SIKT med värdepapper som kan svänga mycket. Så långt där framme blir det liksom bra ändå. (Tänk 10-20 år typ).

Väljer du då att ta ut t ex 1/4 av det du satt in tidigare, redan efter 2 år, så kanske det råkar vara just när svängningarna gjort att värdet är i en djup dal (Trump har gått bananas). Satte du då t ex in 600000kr initialt kanske värdet bara råkar vara 450000kr just då. Tar du då ut 1/4 av det du satte in =150000kr så innebär det att värdet du har kvar på Lysa efter uttaget bara är 300000kr och då blir det liksom inget bra. Då borde den 1/4-delen i princip INTE varit investerade i svängiga värdepapper utan kanske mer i stabila räntepapper.

Så nej du riskerar då att ha förlorat på att den 1/4 satt investerade på “fel sätt/risk” eftersom du i slutändan tog ut den redan efter ett par år.

Så är dina tankar framåt att pengar behövs vid olika tidpunkt ska de olika delarna vara investerade på olika sätt/risk. Då kanske du t ex ska sätta 3/4 på långsiktigt Globala indexfonder och 1/4 på fast räntekonto, eller stabila räntefonder. ELLER som jag TROR Lysa fungerar så ska de ange något “lite mitt emellan” så att Lysa automatiskt gör den fördelningen.

1 gillning

Andra har redan svarat, men jag tänkte komplettera med ett pedagogiskt exempel:

Om du singlar slant ett stort antal ggr kommer du att få ungefär lika många krona som klave, men om du avbryter efter första slantsinglingen kommer det att vara antingen krona eller klave och du kan inte i förväg veta vilket. Det spelar heller ingen roll för utfallet att du från början tänkte singla många gånger.

På samma sätt om du äger aktiefonder under tillräckligt lång kommer du med stor sannolikhet att tjäna pengar. Men om du ångrar dig efter en kort tid och säljer fonderna kommer de att antingen ha ökat eller minskat och det finns inget sätt att i förväg veta vilket.

5 gillningar

tack för svar, yes men om tar ut 1/4 del när värdet är högt då är det ok?

1 gillning

Ja, så kan man se på det MEN då har du samtidigt haft tur/timing och ingen VET I FÖRVÄG när i framtiden det är så. Därför kan man inte räkna med att kunna göra på det sättet den dagen behovet uppstår att ta ut pengar. Så det är det är därför man säger att pengar som kanske/troligtvis ska/behöver användas inom 1-3 år ska man helst ha placerat på värdemässigt säkra ställen som ett fasträntekonto.

Det är ett vanligt beteendefel att sälja för tidigt ”innan det går ner”. Men står stjärnorna rätt i stunden kan det vara lämpligt att sälja för att använda pengarna till annat.

1 gillning