Lärdomar från en dålig investering

Jag förlorade 500 000 kronor på en aktie för några år sedan. Vid den tiden visste jag inte bättre. Jag var nybörjare på aktiemarknaden, lockad av löften om hög avkastning, och jag trodde att jag kunde hitta det där guldkornet. Det var en stor summa pengar för mig, och att se den sjunka bort så snabbt var som att få en knytnäve i magen.

Jag hade inte gjort tillräcklig research. Jag litade på känslor och hörsägen, inte på konkreta analyser eller långsiktiga strategier. Förlusterna började snart rulla in, och varje dag såg jag mitt kapital krympa. Jag tänkte att det kanske var en tillfällig dipp, att aktien skulle återhämta sig. Men det gjorde den aldrig. När det väl var klart att jag hade förlorat alla pengarna, kände jag mig dum och förlorad.

Det var inte bara pengar. Det var min självbild, mitt självförtroende. Jag kände mig som en idiot och undrade om jag någonsin skulle kunna återhämta mig från det. Kanske skulle jag inte ens våga investera igen. Men efter att ha bearbetat förlusten insåg jag något viktigt: det var ett misstag, men det var inte slutet. Jag var inte min förlust.

Jag började läsa mer om investeringar, om riskhantering och om hur man bygger en hållbar strategi. Jag insåg att en investering aldrig bara handlar om att hitta det där perfekta företaget utan att det handlar om att diversifiera och ha tålamod. Jag lärde mig att det inte finns några garantier på aktiemarknaden, men att man genom att vara informerad och disciplinerad kan minska riskerna.

Det tog tid att bygga upp självförtroendet igen, men långsamt började jag investera små belopp i mer stabila fonder. Jag satte upp långsiktiga mål och lärde mig att vara tålmodig. Jag insåg också att det är okej att göra misstag, så länge man lär sig av dem. För varje liten framgång kände jag mig starkare, mer medveten om risker och bättre rustad för att fatta klokare beslut framöver.

Idag ser jag på den förlusten som en del av min resa. Den var tuff, men den lärde mig mer än många framgångar någonsin hade kunnat göra. Jag har inte bara återhämtat mig ekonomiskt – jag har också blivit en mycket klokare och mer medveten investerare. Och kanske viktigast av allt: jag har insett att det handlar om att komma tillbaka, att inte ge upp och att alltid sträva efter att bli bättre.

Så ja, jag har upplevt en stor förlust, men den har inte definierat mig. Jag har lärt mig att gå vidare och bygga vidare på den erfarenheten – och idag känns det som om jag är mer rustad för framtiden än vad jag var innan.

16 gillningar

Jag hade automatiska överföringar under mina första år, läste inte på något och frågade ingen till råds. Det var dumt. När jag ärvde en mycket stor summa pengar så satte jag direkt in hela summan i mina aktiefonder. Det försvann mycket väldigt fort för det var precis i en topp jag satte in dem. Jag borde pytsat in pengarna i lugn och ro från en räntefond eller till och med sparkonto - men jag fick i varje fall möjligheten att lära mig något väldigt fort :joy:

Vilket fond var det?

Hm, ja, jag tänker nu att jag säkert använder fel ord. Fondrobot heter det kanske? Som sagt är jag inte så påläst som många av er härinne. Jag har (och hade även då) mitt sparande till största del på Lysa. Där hade jag då fördelning med 97% aktier. Allt har ju återhämtat sig och investeringarna ligger nu mindre riskfyllt - men när det sig begav så fick jag rejält ont i magen.

Tufft. Har liknande misstag i ryggsäcken, om än inte lika stor summa (180.000kr) så tog det hårt. Speciell då jag investerade båda för mig och min man… Tog tid att våga investera igen, och har väll egentligen endast vågat investera i en global indexfond nu, för att enstaka aktier skrämmer mig efter min stora förlust.

Jag vet att det inte är rätt taktik, men jag ligger än, flera år senare kvar med pengarna mot förlustaktierna. Gör för ont att sälja KRONOR som varit värda tusenlappar.

En familjemedlem förlorade 300.000+ i samma veva som mig.

Viktigt att förstå om man har ett långsiktigt sparande, oavsett om det är via robot, indexfond, aktiva fonder eller enskilda aktier, så är det fullt rimligt och normalt med flertalet stora dippar neråt -50% eller så, under varje 10-årsperiod. Sålänge man inte säljer, så har man ju inte förlorat. Finns ingen anledning att sälja bara för att det störtar -50%, om sparhorisonten är lång.

4 gillningar

Låter lite som covid dippen. Själv gick jag back 30% för jag satte in det en månad innan den krasha. Då världen stängde ner sig.

Annars när lysa hade simulerad avkastning. 20 år med 800%. Även med 2007 och andra dippar.

1 gillning