Lathund för krypto?

Nu inser jag att jag har förstått det fel

Avanzas Bitcoin Zero, XBT och XBTE har alla Bitcoin som underliggande tillgång. Vad är då skillnaden förutom priset?

XBT kostar ju runt 27 00 kr för en post, medan Zero kostar runt 55 kr.

Omsättningen på XBT är dock mycket större är Zero.

Och vad är egentligen skillnaden mellan XBT och XBTE?

Har Avanza något certifikat eller fond som innehåller/handlar med flera valutor som underliggande tillgång samtidigt. Tänker att jag vill sprida riskerna precis som jag gör när jag handlar andelar i en fond.

Eller finns det någon annan mäklare med detta upplägg som är enkel att köpa andelar i?

En skillnad är att om du äger Bitcoin själv så får du också äganderätt på alla potentiella forks som skapas.

Visst, de flesta blir aldrig värda tillräckligt för att man ska bry sig, men ibland så blir de det. Men om du äger ett certifikat så får du inte tillgång till dem.

Skillnaden i kostnaden för Avanza Zero och XBT/XBTE är ju också väldigt stor. 0 resp. 2,5 %.

Förstår att det handlar om någon skillnad i produkten, men om båda har bitcoin som underliggande tillgång, så följer de ju båda samma utveckling.

Och vilken skillnad är det egentligen mellan XBT och XBTE. Båda följer samma tillgång till samma pris.

Tacksam för svar

forks? Känner jag inte till…

För XBT står det Löpande kostnader 2,5 %. Vad räknar man dessa % på och när?

Står bara “För börshandlade produkter syftar man till produktens ränta. En löpande avgift tas ut under tiden du äger en produkt och dras vanligtvis automatiskt från produktens värde.”

Hur tas den ut under tiden? Och från vilket värde, då detta ändras hela tiden? Den kan ju inte tas ut varje dag etc.

En fork är egentligen när en kryptovaluta splittar i två. T.ex. so forkade Bitcoin till Bitcoin (BTC) och Bitcoin Cash (BCH) i 2017. Om man då hade 1 BTC innan forken så hade man efteråt 1 BTC och 1 BCH, som den 10 december var värda ~130k SEK (BTC) och 12k SEK (BCH) (enligt Coingecko), som man då kunde sälja eller hålla var för sig.

En kort teknisk förklaring finns här. Den fokuserar på vad som händer om två blocks hittas samtidigt, och den ena kedjan “dör ut” väldigt snabbt, men processen är väldigt lika. I de fallen då den inte dör ut så skapas alltså en ny kryptovaluta (med potentiellt andra regler och funktionalitet).

1 gillning

Vilken tur att det bara finns en begränsad mängd Bitcoin så värdet inte kan inflateras bort.

Ovanstående mening kan innehålla spår av sarkasm, läses på egen risk. Vid risk för överkänslighet, vänligen konsumera ej.

1 gillning

Hade ju varit underbart om jag kunde forka Bitcoin och skapa en “Rich Bastard Bitcoin”, och sälja dem för en halv miljon per styck.

XBT är i SEK, XBTE är i EUR

2 gillningar

Att forka Bitcoin kan likställas med att klona Facebooks hemsida.

Det du inte får med är allt innehåll, alla användare, personal, serverhallar, säkerhet osv.

2 gillningar

…och det är därför som Bitcoin har ett större värde än andra (bitcoin)forkar som skett genom åren… inget konstigt eller risk för inflation, bara teknisk innovation och skilda åsikter mellan utvecklarna. Må bästa tekniken och nätverket vinna.

Aha, just det.

Vad finns det för för- och nackdelar att välja den ena eller andra?

Handlar man i kronor slipper man ju naturligtvis valutarisken om jag tänker rätt.

Peter Thiel (grundare av både PayPal och Palantir, med fötter i både teknik, säkerhet och finans) i en 2 minuters video ang. inflation och BTC:

https://twitter.com/apompliano/status/1458517171743727619?s=21

Och skillnaden mellan Bitcoin Zero och Bitcoin XBT som båda handlas i SEK? En post i XBT är ju snordyr i jämförelse med en post i Zero. Båda har Bitcoin som underliggande värde.

Två olika utgivare. Gissar att Valour (som är bakom Zero) ser Bitcoin Zero som marknadsföring och lägger avgifter på de andra kryptos. Men är inte 100% påläst.

Certifikat är en pappersprodukt. Du äger inte underliggande produkten. Kollapsar Fiat-marknaden är det högst osäkert om certifikaten behåller sitt värde.

De har olika multiplikator. har inte kollat upp exakt, men i princip (påhittat exempel):
i XBT äger du en 250-del BTC
i Zero äger du en 10000-del BTC.
Så om en BTC kostar 600000 kr är en del XBT värt 2400 kr och en del Bitcoin Zero värt 60 kr.

2 gillningar

Mer ett val alltså. Kanske för att vissa vill kunna köpa fler men mindre andelar?

"Antyder snarast att framtida avkastning blir låg snarare än hög.

Ganska genomgående miss i ditt inlägg faktiskt.
Högt pris nu ger lägre framtida avkastning i procent vid samma absoluta avkastning.

Man ska köpa billigt och sälja dyrt."

Så att jag köpte för 20 öre (0,2 kr) och fortsätta hålla vid 37 kronor var fel menar du? Får inte logiken med ditt eget resonemang att hålla riktigt?

Om Bitcoin kan gå upp från $69 000 USD till $500 000 USD är enligt dig en dålig värdestegring eller på något sätt mot ditt argument att köpa billigt och sälja dyrt?
Nu håller jag mest andra valutor och har inte gått lång på Bitcoin.

“Du vet inte vilken krypto som överlever. Det är precis som internet. Bland det sämsta man kunde investerat mellan idag och innan IT bubblan sprack. Helt enkelt överprisat och de flesta bolag försvann.
Så om man spred sina pengar i alla bolag som hade affärsidé som byggde på internet. Då hade man fått urusel avkastning eller förlorat pengar. Trots att internet revolutionerade och tog över oerhört mycket.”

Vi är många som upplevde DOT.COM-bubblan, lite närmare för oss som arbetade med IT, men du har inte riktigt greppat detta i sin helhet; det är inte en version av “Highlander” med *“there can only be one” som ledord, inte heller inom IT eftersom vi har Apple, Google, Amazon mfl kvar idag.
Jag tror inte det kommer att utkristalliseras en enda kryptovaluta, utan det finns utrymme för fler eftersom många som exempelvis Celo valutaöverföring, Thetatoken för streaming video osv.
Bitcoin kommer nog att leva som en värdesäkring eftersom det är dit många större institut är på väg idag.
Jag tror ingen kan köpa en aktie (eller ett gäng) och sedan kasta bort nycklar och allt och bara vänta på pension utan man måste följa upp sitt innehav precis som sina PPM-fonder (riktigt farligt faktiskt i USA där staten tar över din aktieportfölj om den finns på en amerikansk depå och förverkar den om den är orörd i mer än några år, något som har drabbat ett par som trodde de kunde pensionera sig i Florida rika).

Skitsimpelt är det. Om du går till marknaden och köper ett äpple för 3 kr för att sen flytta äpplet till din matbutik och där du kan sälja det för 6kr har du gjort en avkastning på 100%.

Men om du istället behöver betala 6kr för äpplet, tar till din butik och kunden bara vill betala 6 kr för äpplet. Då är din avkastning 0%.

Högt pris i förhållande till värdet ger låg framtida avkastning. Inte hög.

Hur vet du att det kommer gå upp? Till de nivåerna? Vad är sannolikheten för det respektive sannolikheten att det går ner?
Du gör ju ingen som helst värdering att jämföra med marknadspriset.

Vilket aktie som helst kan göra 2000000 % också. Väldigt otroligt, men det “kan” hända.

Majoriteten av bolagen innan IT kraschen är väck. Bara för att några överlevde och blev stora betyder det inte att branschen var bra investering om man inte på förhand vet vilken du ska välja. Det gör du inte.

Inte alls säkert. Behöver inte ens vara troligt.

Jaha, så vad gör du om det går ner för att du “följer” medans andra går upp?
Du måste ju äga en tillgång under prisuppgång för att tjäna pengar. Räcker inte att bara observera (följa).