Lean-FIRE på ny nivå. Mannen i skogen

Exakt, han är ju bara 75% skogsFIRE då han nyttjar civilisationen med värme, el, köpemat, köpeöl osv. Vid en bruten arm traskar han nog in på sjukhuset osv osv.

2 gillningar

Äh, kanske är bättre APK?

Lite alkohol värmer, behöver inte alls vara missbruksproblematik men jag erkänner att det inte är otroligt

2 gillningar

Håller med! What a waste att kompetenta människor slutar bidra till samhället.
Jag fattar varför vissa människor dras till FIRE men lean FIRE innebär att samhället finansierar deras förskola/skola fram till 18. Sen jobbar de 10-20 år och lever extremt sparsamt (Sveriges tillväxt hade fallerat om det beteendet hade blivit vanligt) för att sedan checka ut och leva på oskattade ISK med tillägg senare av låg pension/garantipension. Blir de sjuka eller hamnar på äldreboenden är det vi andra som betalar. FIRE människor tillhör alla de som ger mindre till samhället och vad då får tillbaka. Biblioteket, vägarna, polisen osv…

1 gillning

Känner du dig lurad om du först nu inser att du kunde levt såhär för länge sedan? Nej. Jag har träffat på motsvarande tidigare, det har varit personer i aktivt missbruk med oerhört svår barndom (Obs jag påstår inte att denne man nödvändigtvis är en missbrukare). En så isolerad livsstil kräver en viss personlighet eller livserfarenhet, annars kommer man känna sig socialt understimulerad.

Är ensamhet och hemlöshet ett pris friheten är värd eller en ynnest man får på köpet? Är man bostadslös eller bostadsfri s.a.s? Värd för de som älskar skogen och inte blir socialt understimulerade, inte för övriga.

Skulle det väcka en känsla av avund eller obehag att råka springa på tältet en joggingtur i höstmörkret? Obehag som ensam kvinna i mörkret, om en man hade kommit fram för att prata med mig i mörkret i ödemarken. Likaså om samma sak hade hänt på en öde plats i stadsmiljö i mörkret.

Vilka guldkorn tar du med dig från den här alternativa livsstilen? Att det förmodligen finns massvis av svamp att samla, inget mer.

1 gillning

Han påminmer lite om.mig helt ärligt jag är.dock yngre.

Jag har bott i tält och bil just nu liten lägenhet (som förvisso var rätt dyr i inköp men billig i drift)

Jag kör dock en något bekvämare variant än honom där jag lever i lägenhet men jag ser till att skala ner så mycket måsten till samhället som möjligt.
Därför jag helst ej äger någon bil eller stort hus etc.

Dessa tankar har jag nog haft sedan jag var ung vuxen typ 18 år började jag väll tänka i dessa banor.

5 gillningar

Det vill jag ha! Var hittar man ett sånt?

3 gillningar

Skrev fel. Klart de bli skattade under vägen

Jag har också format livet mycket efter att det ska vara så lite måsten och tvång utifrån som möjligt. Jag ger mig själv massor av de sakerna men vill ha så lite måsten och krav utifrån som möjligt. Det har nästan alltid för mig varit slöseri med tid och energi och är format för den stora gråa massan och nästan alltid omständigt och ineffektivt.

Men att bo i tält i skogen är inte önskvärt eller ett bättre alternativ för mig iallafall :joy:

2 gillningar

Det är min grundsyn också; vi bedömer i regel värdet av något genom dess utfall. En avkastande aktie är en värdefull aktie. En pizzabagare som sålt mig en god pizza förtjänar ersättning för sitt arbete. Det är en bra, värdefull pizzabagare. En pizzabagare som sitter i skogen och inte ger mig någon pizza förtjänar inte samma ersättning, för han har inte gett mig samma värde. Prestation = värde.

Som @Agaton-Sax sade (parafraserar); tänk på kategoriska imperativet och gyllene reglen. Inget skulle bli gjort. Men då kan jag också tänka; vill vi faktiskt bedömdes efter prestation? Vi skulle väl inte vara särskilt lyckliga stora delar av livet, då. Spädbarn, sjuklingar och åldrade är vi alla under delar av livet. Vill man verkligen bli behandlad som värdelös under de perioderna?

Sokrates menade istället att en människas värde kommer genom hennes inre harmoni och dygd, vilket inte har med prestation att göra. Då kan man fritt vara FIRE i skogen.

(Aristoteles å andra sidan menade snarare att man var tvungen att handla gott för att vara god. Tomas kunde varit polis, läkare eller brandman istället och faktiskt räddat folk på löpande band. Eller producerat något gott. Jag kan fortfarande förstå det perspektivet. Ändamålen helgar inte medlen. Men Tomas gör ju inte direkt något ont heller.

Aristoteles verkar varit mer tongivande för t ex Tomas av Aquinus (en annan Tomas alltså) och har format mer av vår moral idag, genom kyrkan. Det kan ju förklara varför man tittar lite snett åt att göra ingenting. Men det är märkligt ändå; för jag tror inte Jesus själv skulle haft något emot Tomas livsstil. Eller? Social och materiell status var ju ganska sekundärt för honom.

Det behöver väl inte sägas, men; Jag skulle inte tänkt på detta om jag inte tyckte det var intressant och jag skulle inte tycka det var intressant om jag var helt säker på det, så ta allt ovan med en stor nypa salt.)

2 gillningar

Att det materiella och den sociala statusen är sekundär behöver ju inte på något sätt betyda att man inte gör nytta.

Att låta den sociala statusen vara drivande och i det stora hela prioriterat kommer för de flesta betyda att man glatt följer med flocken ut över olika stup hela livet.

Social status eller omgivningens gillande är ju ofta något positivt men att gör rätt är viktigare, och att göra rätt är definitivt inte likställt med social acceptans eller gillande. Bara se historiskt vad som inte bara varit accepterat utan även setts som gott och bra, som exempel slaveri, bränna häxor på bål, syn på rösträtt etcetera. Vad kan de sakerna tänkas vara idag?

Att bo i skogen kanske faktiskt är det bästa sättet för vissa att bidra till samhället. Är man sjuk, mår dåligt, på olika sätt asocial etc är kanske bästa sättet för vissa individer att bidra till sin omgivning att förbruka så lite av samhällets resurser som bara är möjligt eller att göra så lite skada som möjligt för sin omgivning.

5 gillningar

Ibland är det svårt att skilja en Thoreau och Diogenes från en Kaczynski eller en Leffe Arboga 10%.

4 gillningar

Precis. Om alla hoppar, skulle också du hoppa? Och omvänt; om ingen annan hoppar, skulle du då hoppa bara för det? Nej.

Boendekostnader?

Förstår dig helt att tält ej är så lockande.

Tror man måste vara lite “halvgalen” för att frivilligt sätta sig i ett tält vilket jag är haha. Men som sagt för mig var det inte hållbart jag tycker en liten lägenhet erbjuder bekvämligheter som jag har svårt att vara utan så som dusch/toa/kök/tvättstuga allt detta blir bökigare när man bor i tält eller bil.

Jag kommer dock i perioder fortsätta bo i bil i perioder men kommer aldrig vara långsiktigt men som sagt det är enda gången jag skaffar bil det är om jag bor i den.

Detta tänk med så få måsten som möjligt är inte bara med materiella prylar för mig det spiller även ut på jobb etc jag vill inte ha en som exempel en massa anställda att ansvara över utan enbart mig själv eller bara en sån liten sak som att jag hatar att boka in tid för kalas/fest/bröllop eller vad som flera veckor framåt.

2 gillningar