Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Förmånsskatten ska ju återspegla kostnaden som man anses haft om man skaffat bilen privat. Så sett kan man tycka att en förmånsbil inte ska vara billigare än en privatbil. Detta gäller i synnerhet efter att förra regeringen gjorde om beräkningen av förmånsvärdet för bilar.
Men detta gäller bara för fossilbilar. Elbilar har nedsatt förmånsvärde, 50% men max 350000kr om jag minns rätt. Om man alltså skaffar en förmånsbil för under 700000 kronor är elbilen avsevärt billigare än en bensinbil för samma pris. Med det sagt är ju elbilar överlag dyrare än fossilbilar, så sett är det lite att jämföra äpplen med päron.
Man kan vända på steken och säga att en elbil som förmånsbil genererar ungefär samma månadskostnad som en privatägd bensinbil av samma typ. Sen får man inte glömma att man får betala alla löpande kostnader med oskattade företagspengar när man har förmånsbil. Däck, försäkring, service, tvätt, spolarvätska, verkstad osv. Det kan bli en del pengar.
Själv skulle jag inte skaffa privat bil så länge jag har tillräckligt med intäkter i mitt AB.
1 gillning