Det är inte jämförbart. Att bo med en främling är ett enormt mycket större störelsemoment än att bo med en främling. Jag skulle gärna ta ett par tusen mindre betalt än att ha en “inneboende” (det är visserligen ett separat hus, men ändå på tomten så man kommer ju interagera ofta) som jag känner mig mycket mindre bekväm med.
Om de inte brukar hyra ut det till andra normalt så är det en extra inkomst för dem och billigt boende för OP, något som alla parter alltså tjänar på.
Nej det låter inte vettigt alls. Hu. Skönt att mina barn inte tänkte i dom banorna. Ok att prioritera kul saker inom rim och reson men det behöver inte kosta skjortan. Vare sig motorcyklar eller bilar. Man kan ha hyfsat coola bilar om det känns viktigt som inte kostar skjortan. Köp en äldre av riktigt bra kvalitet. Jag kör 20+ år gammal V8 bil med nära 260+ hästar till vardags som jag gav 30.000 för för 8 år sedan. Helt pålitlig har den varit. Den tar 1 liter milen på landsväg men har ingen värdeminskning alls om jag sköter den. Betalar 1700 per år för försäkringen.
Om jag var du skulle jag spara rejält till eget boende framöver nu när föräldrarna subventionerar dig kraftigt. Deras önskan är nog inte att subventionera 8000/månad bil… “Kontantinsats” och buffert är vad man rimligen istället bör försöka bygga som ung.och ha en mer modest bilutgift.
En vettig kontantinsats minskar utgifter och stress och amorteringskrav när du ensam eller med en partner vill byta bostad.
Köp den du har råd med kontant, finns unika och underbara bilar i alla möjliga prisklasser. Du kan sen “byta upp dig” efter möjlighet ges. Leasing hade jag undvikit.