Leasing 12 månader

Jag såg att BMW har ett erbjudande för i3, 12 månader för 2795:-/mån. Det som känns attraktivt är att det bara vara 12 månader och inte 36 men är det ett bra erbjudande i övrigt?

Min spaning:

1. BMW behöver snabbt få ut elbilar utan att sänka priset på dem (kan vara regelkrav om utsläppsmixen på sålda bilar)
  2. Kort leasing => miljöbilspremien tar stor del av värdetappet och så exporteras bilen sedan som andrabil/stadsbil till norskakunder som slipper momsen dvs dubbel miljöpremie

Fan, den blev jag nästan sugen på! men 1000 mil… :grimacing:

Blir väl runt 40-45 kr / milen inklusive el, försäkring och vinterhjul. Bara leasingavgiften är ju 33,5 kr per mil.

Okej, jag har ingen koll vad som är bra och dåligt :slight_smile: Men då är det inte så billigt som man först kan tro alltså?

Det är ju just det som är grejen, man räknar en månadskostnad som man tycker är okej. För en leasingbil så har man ju ett tak med hur många mil man som mest kommer att nyttja och då är det ju ganska enkelt att få ut en (lägsta) milkostnad, dvs om man kör precis så många mil som avtalet medger. Kör man, t.ex. 800 mil så åker ju milkostnaden upp rejält även om den löpande kostnaden för laddning blir lägre. På samma sätt så finns det en övermilskostnad om man kör längre än de avtalade milen.

Med nya bilar med nypris i intervallet 150-200k så har vi haft en total milkostnad på mellan 23 och drygt 30 kr milen. Erbjudandet är ju en möjlighet att köra en helt ny elbil för en relativt låg månadskostnad. Finns detaljer som gäller att ha koll på som går att läsa i de andra trådarna som finns om privatleasing.

För en totalkostnad om 5000 kr i månaden så kör vi nya bilar som vi köper kontant i prisklassen runt 250.000 var sjunde år. Då kör vi mellan 1000 och 1500 mil om året, servar på verkstad, däckhotell, tvättar hos firma som handtvättar bilen och vaxar den varje år, byter däck efter behov etc etc. Vi skulle (på kampanj) kunna leasa t.ex. en laddhybrid för samma eller något lägre kostnad (om vi kör mestadels på el). I vårt upplägg så har vi dock alltid en tillgång som kan säljas för pengar, i fallet med privatleasing så är ju det en kostnad som är svår att bli av med och efter avslutat avtal inte finns något värde “kvar”. Vad som passar bäst måste var och en avgöra.

2 gillningar