Leja bort tvättning

Att ha en permanent varm plats för tvättställ var ett skall krav för mig vid husletande då jag lessnat totalt på att vika och sortera. Hade samma skall krav kring möjligheten att ha 2 diskmaskiner av samma anledning.

Jag kör luftavfuktare i garaget för att slippa fuktproblematik :thinking:.

1 gillning

Jag spände tvättlinor uppe i taket i tvättstugan. Det mesta hamnar så högt att det mestadels är ur vägen. :+1:

4 gillningar

…eller annan partner.

Men jag väntar spänt på TS reaktion på prisuppgifterna i tråden. Själv hade jag aldrig pyntat 700 spänn för en större maskin tvätt.

2 gillningar

Beror helt på vad det är. Sängkläder från Ikea eller finare skjortor från skräddare i Italien.

Helt klart orealistiska priser för en normaltvätt.

1 gillning

Om man är längre än medelsvensson så skulle det upplägget medföra att man har blöta byxor och tröjor i huvudhöjd, inget bekvämt problem.

Fast det beror ju helt på hur man värderar sin tid. För någon så kan 2 papp för en stor tvättmaskin vara värt det.

(Jag hänger själv min tvätt i källaren.)

Beror ju på hur tvättstugan är placerad i hemmet också… och takhöjden. :sweat_smile:

Vår städerska tvättar varje gång hon är hemma hos oss (i tvättstugan tillhörande lägenhetshuset). Tvätt och städ går på 1100 per gång, fem timmars jobb inkl att hon plockar ihop, kör diskmaskin osv. Har småbarn så tenderar att bli mycket tvätt och rörigt. Kan verkligen rekommendera!

7 gillningar

Eftersom det inte framgår var TS bor så är det svårt att ge direkta förslag men jag kollade med en bekant som när han bodde i Stockholm använde div tjänster och så även tvätt. Han hävdade att bäst o billigast var att kolla skrädderier/kemtvättar i närheten. Han använde en där han lämnade in tvätten men hade hemleverans (gav honom mer flexibilitet). Betalade för en stor matkasse i veckan men fick lämna mindre veckorna utan sängkläder etc o mer då. Kom ihåg att det var ett par hundra i veckan, höll på fram till början av 2019 då han flyttade till Kenya och det ingick maid i bostadsförmånen

Hans råd var att tänka igenom vad som är nödvändigt, önskvärt, onödigt vad gäller tex
Transport från/till
Ska något strykas, manglas
Specialtvätt av något, tex siden, ull etc
Översyn med smålagning av sömmar, lösa trådar etc

Själv skulle jag inte betala för att slippa tvätta men jag undrar om det skulle bli samma svar om någon frågat om städtjänster, dvs hur enkelt det är, hur man kan effektivisera, man kan ha en fru etc :grinning:

2 gillningar

Jag har städhjälp som kommer var tredje vecka och två tvättmaskiner. Om jag bad om det skulle städfirman nog kunna kasta in en tvätt som första åtgärd och sedan hänga upp den som sista åtgärd.

Jag har optimerat processen på några sätt:

• Kläder som inte är har fläckar eller inte är svettiga hängs ut på vädring över natten. Det räcker för att hålla dem fräscha. Om kläderna ser fräscha ut och luktar fräscht så är de rena. Skjortor som vädrats behöver heller inte strykas. Detta håller nere volymen av tvätt ganska mycket.

• Jag har en kombimaskin (tvättmaskin och torktumlare). Sådant som ska torktumlas går alltid i ett kombiprogram. Finns inget skäl i världen att köpa en vanlig tvättmaskin när man kan köpa en kombimaskin. Priserna på sådana är fejk, de annonseras för 10000+ kr men säjs 30% billigare.

• Alla kläder som ska hänga i garderob hängtorkas på galgar som sedan lyfts in i rätt garderob. Skjortor kan behöva ångas efter tvätt, det är enklare och går snabbare än strykning och blir lika bra. Jag stryker aldrig skjortor, utom på hotell.

• Sängkläder går direkt från sängen på morgonen in i kombimaskinen, och sedan tillbaka till sängen. Inget vikande, läggande i skåp och liknande.

• Ofta, då jag har mindre tvätt, så hängtorkar jag strumpor på byxgalgar för flera par. Då blir det bara en sorteringsomgång.

5 gillningar

Det låter billigt med 220kr per timme, även med RUT. Trodde inte det var så billigt

Hur funkar det med städerska? Ger ni nycklar och hon går in själv när ni är borta eller städar hon medans ni tittar på TV hemma? :thinking:

Båda alternativen känns konstigt för mig.

Vi har såndär utdragbar. Men räcker inte när.man tvättar 5-6 maskiner i veckan. :sweat_smile: På sommaren hänger vi det ute och då är det praktiskt med dörr ut till tvättvindan direkt!

1 gillning

Fördelen med separata maskiner är ju dock att man kan tvätta en ny maskin medans den andra torkar.

2 gillningar

Min slutsats av tråden är att det kanske är rimligt om man har städare som kommer hem till en och kan ta tvätten samtidigt.

Gissar att det är mkt billigare också pga det då är berättigat till RUT vilket det inte är om det görs på annan plats än i hemmet om jag förstår det rätt.

1 gillning

Vi är lite nojiga av oss så vi släpper in henne på morgonen, hon börjar tvätta medan sonen och jag gör oss i ordning. Sen går vi till förskolan och jobb medan hon städar klart. Sen slänger hon in nyckeln i brevlådan.

Ja precis, priset är efter RUT med någon procents rabatt via jobbets förmånsportal. Men tycker det är väldigt prisvärt och vi har alltid samma städerska så det gör det mer effektivt.

1 gillning

Jag skulle aldrig lämna bort kläder för tvätt eller ha städhjälp hemma…
En av dom första saker jag köpte när man flytta hemifrån va tvättmaskin…

Jag har också en vanlig tvättmaskin.

Den gamla torktumlaren, som funkade dåligt sedan tidigare, knäckte remmen så den åkte ut och då ersatte jag den med en kombimaskin medans den gamla tvättmaskinen får stå kvar bredvid.

Det finns många mindre tvättmaskiner som inte är så dyra, så det kan faktiskt vara vettigt med två maskiner om man har mycket tvätt. För mig blir det en måttlig effektivisering, men då och då kör jag två olika tvättar samtidigt.

Detta låter för billigt, även om RUT är borträknat. Har städaren verkligen ok arbetsvillkor?