Jag hatar att tvätta och funderar på om jag kan lämna in all min tvätt till tvätteri, har någon erfarenhet av detta?
Jag har provat att lämna in mina skjortor till en tvätt. Praktiskt om tvätten ligger nära, men dyrt.
Tänker att en lösning vore att låta städfirma eller typ Veteranpoolen lösa det på plats, kanske i kombination med hemstäd.
Hur mycket tvätt har du?
Kör du manuellt eller har du maskin? Riktig fråga eftersom att starta en maskin och sedan hänga eller tumla tar inte så lång tid .
Kanske hitta en bra podcast att lyssna på om du har 10 barn och mycket tvätt :).
Job skjortor/-blusar lämnade vi in regelbundet när vi jobbade heltid, nu är det lite mer oregelbundet. Klart värt priset att få snyggt strukna skjortor.
Hushållstvätt köpte en granne så länge han bodde här. På den tiden tror jag det kostade 20-25 kr/kg och gratis transport när man hade veckoabonnemang. Jag var lite sugen men för snål fast jag tror det var då vi började lämna in skjortor
Kollade nu och det verkar som det finns flera i Stockholm som utför hushållstvätt med och utan transport
Tar det inte längre tid att lämna in än att bara slänga in det i tvättmaskinen?
Underbart att folk försöker förklara för mig hur man tvättar
Frågan gällde alltså erfarenhet kring att leja bort tvätt, jag är fullt medveten om vad tvättning inbegriper, hur det går till etc.
Nej. Tvätten ska hängas, vikas, strykas etc.
Ursäkta “mansplaining” men jag tror du måste prova och bilda dig en egen uppfattning utifrån de tjänster du har tillgängliga.
Du har inte skrivit var du borså svårt för nån att rekommendera en specifik firma… En bra firma gör ett bra jobb som är prisvärt och bekvämt för dig. En dålig firma blir motsatsen.
Jobbat utomlands i lite olika miljöer där det är helt normalt att leja bort tvättandet (både kemtvätt och vardagstvätt) för en billig peng. I Sverige tycks dock tvättandet gå rakt in i den svenska folksjälen då det “är en aktivitet man kan göra själv” och att inte själv vilja tvätta går rakt in i jantelags-revbenen som en törn hämtad ur helig skrift.
För att också svara i sak: ja, går i Sverige också. Kolla med kemtvätten, ofta gör de sånt också men skyltar inte så mycket med det. Dyrare än utomlands, men kanske ändå värt det?
Blev nyfiken och kollade och det verkar som om det kostar i runda slängar 400-500 kr per tvätt motsvarande en tvättmaskin. Plus avgift för upphämtning och leverans. För en familj blir det mao tämligen dyrt… Men som par eller singel blir det mer hanterbart.
Exempel: https://quickwashsthlm.se/
Jag lägger det bara i tvättkorgen. Skämt åtsido, min sambo har inget emot det så hon tar det ansvaret så gör jag annat…
Så skaffa en partner som gillar att tvätta?
Själva tvättandet är inte drygt, det jobbiga är att hänga den, sortera och vika in den. Det kan man optimera genom att köpa få färger, utan tryck, 100 par likadana kalsonger och strumpor och liknande. Hopplöst nu med barnen dock som ska ha kläder i regnbågens alla färger med glitter och mög.
Precis vad jag gjort.
Plus massor av strykfria poloskjortor. Ett par vanliga skjortor som måste strykas finns, men använder dem sparsamt.
Bo i Villa, häng upp tvätten i garaget och sen ta kläder direkt från tvättställingen så slipper man allt jobb med vika och sortera . En av fördelarna med villa
.
Fantastiskt att folk efter dessa kommentarer fortsätter förklara hur man kan göra det lättare att göra själv istället för att svara på frågan om outsourcing.
Har själv funderat på hur man kan hyra tjänsten på ett fungerande sätt. Städfirma som är hemma några timmar varannan vecka kan inte köra flera maskiner, torka och vika det på rimlig tid.
Bor också i villa men tvätten torkar långsamt i kallgarage. Sambon tycker det ser stökigt ut att alltid ha tvättställningen uppe i vardagsrummet.
Frun gör det mesta av det skall erkännas.
Vi stryker mycket sällan.
Jag har enbart kläder i matrial som inte behöver strykas till vardags bruk om man hänger dom vettigt på tork I samma rum där tvättmaskinen står.
Och hänger dom på bra galgar sen.
Om man skall träffa kunder eller liknande stryker jag skjortor i bomul själv. (Sällan).
Exempel på firma Tvättdax - Vi tar hand om din tvätt och kemtvätt.
700 kr för 10kg (minimum).
Jag kämpar för att hålla nere fukten i garaget för att slippa mögel och andra problem. Skulle inte vilja hänga tvätten där inne.
Har viss värme där och det är isolerat.