Lekhinken sprungit iväg

Min lekhink är nu 60% av värdet i passiva hinken och det känns lite för bra.

Vad är en bra säljstrategi? Ska man sälja när det gått bra eller vara girig och hoppas det går upp mer? :yum:

Mina pengar har nästan femdubblats. På väldigt kort tid ska kanske tilläggas :crazy_face:

För att sätta lite griller i huvudet. Om du säljer hela lekhinken nu och sätter allt i passiva hinken med bara indexfonder efter marknadsvikt. Då kommer du för resten av ditt liv ha slagit index…

3 gillningar

Det låter ju väldigt lockande. Om jag säljer 50% och tjoffar in i passiva hinken och behåller 50% så är fortfarande lekhinken kvar. :slight_smile:

Aktien är Crunchfish förresten. Kanske är intressant.

Vad betyder marknadsvikt? Förlåt. Är lite noob. (Nybörjare)

Typ globala barnportföljen ger relativt nära marknadsvikt över hela världen (globala indexfonder räcker sällan p.g.a. de ofta följer index med de större bolagen eller utesluter emerging markets).

Marknadsvikt betyder att andelen av ett innehav (oftast företag) i ett index är proportionellt viktat efter sitt marknadsvärde i indexet.
Så om man har ett marknadsviktat index som innehåller 2 företag, kommer de vara viktade efter deras marknadsvärde. Om företaget Elons Elektriska Expressfordon är det ena företaget som är värt 9 miljarder (antalet aktier gånger priset) och det andra företaget (Steves Snabba Superdatorer) är värt 1 miljard. Då kommer det marknadsviktade indexet bestå av 10% Steves Snabba Superdatorer och 90% Elons Elektriska Expressfordon.
Ett likaviktat index hade istället varit 50% av varje.

1 gillning

Tackar! Utmärkt förklarat!