Vi har tagit fram en app som med hjälp av crowdsourcing kartlägger vilka ställen som accepterar – eller inte accepterar – olika betalkort.
Vi börjar med Amex.
6–8 användare har testat appen ett tag och redan nu finns cirka 780 rapporter. Det går väldigt snabbt att lägga till nya platser: tryck bara på +, sök efter butiken eller restaurangen, välj rätt träff och rapportera.
Appen använder din position så att du enkelt kan se hur läget ser ut i ditt närområde, eller i en annan stad du vill utforska. Om alla Amex-användare lägger 10 minuter på att rapportera de ställen de redan känner till kommer vi snart ha en mycket heltäckande karta. Och om vi sedan fortsätter rapportera när en betalning lyckas eller misslyckas – oavsett var i världen vi befinner oss – blir resultatet ännu bättre.
Jag bifogar några skärmdumpar. Stockholm ser ut att vara ganska Amex-vänligt, medan Lissabon verkar sämre (åtminstone än så länge).
All data är alltid färsk: en rapport syns direkt för alla användare. En nackdel med detta är att kartan hålls relativt ren av prestandaskäl – därför laddas inte alla punkter samtidigt. Men väljer du en punkt på kartan visas all data som finns i dess närhet.
Appen finns att ladda ner både i App Store och på Google Play. Den är gratis just nu – hur det blir framöver får vi se.
Jag tar väldigt gärna emot feedback! Appen är inte perfekt ännu, men på god väg.
Hjälp oss gärna att sprida den!
Så jag som amex-användare ska lägga tid på att rapportera in data till en tjänst som jag definitivt inte kommer vilja använda när den kostar pengar sen?
Nu vet jag inte om jag skulle vilja klistra in utdrag på betalningar från kortets hemsida eller faktura i en app, men annars vore det häftigt om man kunde göra det.. Men det kanske inte blir en unik sträng per butik?
Brukar prova blippa Amex med Apple Pay. funkar de inte så vet jag att de inte accepterar Amex, byter då till Visa. Tar nog mindre tid än att kolla upp butiken i en app först många skyltar också med en klisterlapp om vilka kort de accepterar.
Mindre butiker är inte så viktigt att samla poäng i då de motsvarar kanske 10% av månadsutgifterna, där tar jag Visa direkt
Hur många väljer egentligen butik utifrån vilka betalmedel som accepteras och orkar kolla app/hemsida innan? Man testar ju bara amex först. Kassapersonalen blir då medveten/nudgad om att de kanske borde ansluta till amex medan jag fipplar fram visa/mc istället.
Det diskuteras ju överallt vilka som tar eller ej. Många vill ha varenda poäng som går att få och väljer absolut butik efter om de accepterar Amex eller ej.
Sedan har jag fått en del feedback på appen från de som tycker det är skönt att slippa just det momentet med att testa och bli nekad.
Appen är redan väldigt välanvänd redan trots att den är väldigt ung och inte innehåller så mkt punkter än.
Om ni ska monetisera detta så ta inte betalt utav appanvändarna som crowdsoursar ert dataset. Använd istället datan som ett underlag för att sälja betalterminaler och kortinlösenavtal(som accepterar amex) till de butiker som inte accepterar amex i dagsläget.
Curve har ju en funktion för att testa nästa kort om det första inte fungerar. Kanske kan vara värt att lägga in Amex som första kort och ett annat kort som backup, om de funkar med Curve.