Hej jag har läst här att man ska räkna med 1 procent skatt o 2 procent inflation. På mitt Lysakonto har jag i genomsnitt 7,4 procent ränta o man skulle räkna på i genomsnitt 6 procent har jag läst här.
Så om jag har ett kapital på 2 ooo ooo, hur mkt kan jag “räkna” med få i månatlig avkastning? Jag har haft det tufft många år och skulle behöva tex 10 månader resa/ vila för att samla energi till en nystart mentalt o bestämma hur vill jobba i framtiden.
Tror du blandar ihop termer lite här. Din genomsnittliga avkastning (inte ränta) kan nog ha varit 7,4%, men kom ihåg att det är svårt att avgöra vad den kommer att vara i framtiden, speciellt kortsiktigt. 1% skatt låter högt i dagens läge, både förra året och i år är skatten på ISK 0,375%.
Vill du kunna ta ut pengar så att ditt kapital (justerat för inflation) är lika stort över tid? I så fall kan du varje månad plocka ut ungefär:
Om du under 10 månader tar ut 8300 kr/månad tar du totalt ut 83000, och i detta är alltså hur mycket din förväntade avkastning är under dessa 10 månader (om det fortsätter att gå som det gjort hittills i snitt). Kom bara ihåg att 1) 10 månader är ganska kort sikt och börsen kan svänga mycket så att det är inte säker att beloppet på ditt konto är konstant och 2) Om du vet att det endast är en begränsad period kan du ta ut mer än avkastningen om du vill.
@axs svarar bra. Vill du göra det ännu lättare så räkna med 4%-regeln. Den tar hänsyn till inflation och bygger på forskning över längre tid. Med alla brasklappar om börsen och utan avkastning det år du är ledig säger den då likt exemplet ovan:
2 000 000 * 4% = 80 000 på årsbasis. Det blir 6666 i månaden.
Men är du redo att nagga lite på dina två miljoner om det kniper så kan du ju sikta på 10 i månaden och ta smällen om den kommer, alternativt glädjas åt att den inte kommer. Men vetenskapen är som sagt inte precis exakt.
Viktigast av allt: Hoppas du finner energi och svar på resan.
Det kan vara bra att vara medveten om att aktieplaceringar kan gå både upp och ner, så medan du är på din 10 månaders ledighet kan värdet på din Lysa-portfölj ha halverats i stället för att ha ökat med din planerade avkastning.
Av det skälet brukar det allmänna rådet vara att pengar man skall använda inom ett till två år bör vara placerade utanför aktiemarknaden. Så när du bestämmer dig för din ledighet bör du ta ut de pengar du tänkt leva på under ledigheten och sätta in på ett bankkonto.
TS fråga rörde behovet att resa bort 10 månader för återhämtning. Det är ofta dyrt att resa bort.
Vill man vara ledig 10 månader är troligen billigare att vara det hemma.
Är hälsan dålig kan vara bra att skaffa billigare boende, istället för att ta av aktiekapitalet.
Man vet vilka kostnader man har, inte vinster i framtiden, så pressa kostnaderna ex boende.
Unga friska sparare tänker nog att sparandet är till för att finansiera en lång semester när man pensionerar sig.
Men efter 50 är vanligt med utveckling av sjukdomar.
Jag tycker det är lika legitimt att ha en portfölj för självfinansierad sjukpension.