Här kommer ett försök på svar på en ganska komplex fråga. Fullt av förenklingar och antaganden. 
Jag hängde inte helt med
i dina resonemang så det är möjligt att jag missuppfattat något, men så här tänker jag.
Om du placerar dina pengar på ett räntekonto kommer likviden utvecklas ungefär som inflationen. Det vill säga, värdet på dina pengar utvecklas lika snabbt som priset på söderhavsresa. Kanske något mer, men inte mycket.
Det vill säga, på räntekontot räcker dina 2 msek till 10 söderhavsresor á 200 000 kr/st. Dina pengar på räntekontot komet visserligen öka men det kommer priset på en jämförbar söderhavsresa göra också.
Om du istället sparar dina pengar i en aktiefond kan man hoppas på att beloppet, justerat för inflation, ökar med runt 5% årligen beroende på var på skalan pessimist/optimist man befinner jag. Det är ju långt ifrån en garanti utan just en genomsnittlig avkastning sett över lång tid. Ett enskilt år kan det gå hur som helst.
Det betyder att man, för att skydda sitt kapital, kanske behöver acceptera Gnesta några år medan avkastningen täcker söderhavsresa andra.
2 msek räcker till ett genomsnittligt evigt uttag på 100 000 kr/år.
Räntor ger en låg men linjär förväntad avkastnig. Aktier ger en högre, men allt annat än linjär avkastning. Hur du blanserar pengarna mellan de olika tillgångslagen påverkar den förväntade avkastningen och viktigast av allt, vägen dit.
Du resonerar mycket kring från vilket konto dina resepengar kommer tas ifrån vid olika börsutfall. Alla pengar har samma värde. Det spelar ingen roll från vilken hög du tar pengar. Det brukar kallas mentalbokföring. Inget fel med det, men det har ingen påverkan på avkastningen.
Nya pengar in på kontot avlastar precis som gamla, så då får man helt enkelt bara göra om kalkylen.
Ett excelark och ett flexibelt destinationsmål är nyckeln!