Lever ni paycheck to paycheck?

Ytterst intressant sätt att tänka! Om jag slutar jobba (och inte får bidrag m.m.) så kommer jag gå back. Vilket innebär att jag behöver min lön. Så det bevisar ju egentligen att man lever p.t.p.

3 gillningar

Det förutsätter ju att du inte har något att sälja heller… Annars kan du ju nalla av det sparade ett tag…

Måste fråga dig Jan: menar du att du går in och köper det dyraste Inet har att sälja? Låter lite väl riskfyllt och konsumtionistiskt! :slight_smile:

Haha, ja tyvärr gör jag ofta så att jag börjar min screening så. :slightly_smiling_face:

Upplever fortfarande att inom teknikprylar att man får det man betalar för. Sedan läser jag också någon review på Toms hardware i sann nördanda. Så var iaf processen när jag köpte mitt geforce 3090-kort häromveckan. Och betalade även för att få det insatt i sann ”byt-inte-däcken-själv-anda” :joy:

1 gillning

Du har tagit outsourcing till en ny nivå Jan :joy:

1 gillning

Men 3090 är ju pengar i sjön om du inte spelar på absolut toppnivå. Dessutom betalar du dubbla priset för 20% mer prestanda jämfört med en 3080. Men är pengar ingen isssue…

1 gillning

För att göra det värre. Spelar inte. :man_facepalming:

Var sjukt trött på mitt 1080 som jag haft i 4 år. Problemet var att när jag renderade 4K film som jag gör varje vecka så låste det datorn och tog 1+ minut rendering för 1 minut film. Nu tar 1 minut film 20 sekunder och jag kan använda datorn som vanligt.

Overkill? Högst sannolikt, men det gav massor av energi. :slightly_smiling_face: sedan är datorn mitt viktigaste arbetsredskap så det hamnar i kategorin ”kosta-vad-det-kosta-vill”. Sedan har jag ju en orättvis fördel i att jag köper via företaget utan moms och för oskattade pengar. Så priset blir drygt hälften jämfört med att köp privat.

7 inlägg delades upp till ett nytt ämne: PC eller Mac? :nerd_face:

För att ta tillbaka tråden till on-topic. Jag upplever att min ekonomi är väldigt slagig. Lever absolut pay-check-to-paycheck ur det här perspektivet. Men å andra sidan landar det ju utdelning på kontot en gång om året som hade ju kunnat förändra det.

Så den mer intressanta frågan är väl kanske egentligen att titta på:

• Hur många månader hade jag överlevt utan en inkomst?

Eller? :slight_smile:

För mig fungerar det väldigt bra att direkt efter löneutbetalning sker mitt månadssparande. Det betyder att resterande summa ska för en normal månad räcka månaden ut och kontot ska vara nästan tomt i slutet av månaden. Om jag kör några större köp som t.ex. ny gravelcykel och nya längdskidor under hösten så måste jag alltid göra en överföring från sparkontot. Detta tycker jag är bra eftersom det blir en tydlig markering till mig själv att utgiften överskrider det normala, men att jag accepterar utgiften och det känns bra. Efter ett sådant köp så återställer jag buffert på ganska kort tid. Jag vill poängtera att den månatliga summan är ganska generös och jag känner att den är rätt för mig.

3 gillningar

Kul att höra hur alla kör på olika sparsätt. Skulle faktiskt vara ganska intressant att testa ditt sätt några månader. Endast behålla pengar för fasta kostnader och mat. Sedan föra över resterande till sparkontot. Sedan när man vill köpa något utöver det vanliga blir det ett extra steg att hinna tänka “är detta något jag vill ha”. Smart!

1 gillning

Ja vi levde från lön till lön när vi var unga och hade ett nyköpt hus som kostade 40-50% av våra löner när vi jobbade. Sedan kom första barnet, min fru var föräldraledig och lite senare sjukskriven och jag föräldraledig. Dessutom tog vi inte ut full föräldrapeng för att kunna få bostadsbidrag. Det var verkligen inte fett, inget sparande då men vi behövde aldrig kolla om det var pengar på kontot när vi skulle veckohandla. Jag minns att vi inte köpte pizza på över två år.
Nu flyttar yngsta barnet hemifrån och vi har sparat regelbundet i ånga år men har accelererat sparandet och sista årt har vi sparat drygt 40% av inkomsterna utan att sänka vår standard. Med sikte på att sluta jobba inom 10år

1 gillning

Såhär gör jag; vilket kan liknas med paycheck-to-paycheck men med en twist. Jag kommer även introducera begreppet spontaninvesteringsbuffert™ (*)

Saker jag värdesätter:

• Hög grad av av autmatisering
  • Enkel översikt
  • Trygghet / frihet

Så här gör jag:

Vid lönerevision samt vid stora förändringar i inkomst

• Räkna ut min snittnettolön (antag för räkneexemplet: 30 000kr)

Vid större förändingar som motiverar annan buffertstorlek

• Räkna ut min bufferts (mål-)storlek (antag för räkneexemplet: 210 000kr)
  • Dela upp denna buffert på tre banker för trygghets skull
  • En av dessa tre banker är min huvudbank med transaktionskonto, och den väljer jag ett “jämnt” belopp som är lätt att komma ihåg, exempelvis 80 000kr (vilket innebär ca 65 000kr var på de andra två bankerna). Härifrån dras allt - och automatiskt om möjligt; hyra, amortering, netflix, storhandling, klarna, allt på autogiro, etc.

Automatiskt
Den 25:e varje månad sker automatiskt sparande till alla ställen (exempelvis målspar på annat konto i samma bank, pensionsspar på Avanza, eller min spontaninvesteringsbuffert™ (*) ) utöver min observationspost i Lysa som absolut ska dras den 29:e :man_facepalming:
Beloppen är valda så att de tillsammans motsvarar 50% av de 30 000kr ovan, dvs sparkvotsmål 50%.

Allmän princip (twisten för paycheck-to-paycheck)
Jag ser de där 80 000kr som min “nollpunkt”. Allt under 80 000kr på transaktionskontot innebär att jag ligger back, och allt över 80 000kr som fritt kapital.

Vad det ger mig:

• Jag vet att jag kommer få en sparkvot på 50%

• “Har jag råd med XYZ?” - Jag kan bara kolla transaktionskontot i huvudbanken; allt över 80 000kr är fritt att spendera på exakt vad som helst utan att må ett dugg dåligt då jag vet att det är EFTER sparkvot på 50%.

• Jag är väldigt trygg, för även om något skiter sig kommer det ta ett tag för dessa 80 000kr att ätas upp (flera månader, även vid 0 inkomst). På den tiden det tar hinner jag flytta över pengar från de andra buffertarna vid behov, alternativt “lösa problemet” vad det nu kan innebära. Dock finns alltså marginal för att jag inte ska behöva ta tag i det direkt (jag kanske inte ens kan det, beroende på vad som hänt?)

• Jag kan känna mig vardagsrik, bara att kolla saldot på kontot som visar 80 000kr+

• Jag behöver aldrig oroa mig om jag står i en butik, jag vet att pengar finns på konot

• Jag behöver inte ändra / fixa / göra något mer än någon gång per år eller när jag tror att jag behöver räkna om siffrorna pga ändrad situation.

(*) Alla som också har ekonomi/investering som hobby borde ha en spontaninvesteringsbuffert™. En del av mitt månadssparande går hit, och dessa pengar “får” jag investera i allt tänkbart tokigt. Jag har alltså inte riktigt en passivhink och en lekhink som ibland förespråkas här. Således heller någon kontroll på att jag inte investerar mer än 10% av passivhinken i tokigheter eller ombalanseringar mellan dem. Superenkelt.

Principen jag har är däremot en fast summa i månadssparande i tråkig indexportfölj som med råge borde räcka till en trygg framtid, vilket ger en grundtrygghet. Allt därutöver kan jag ta godtycklig risk med.

Så jag har egentligen en väldigt enkel princip med en sparkvot-i-sparkvot:

• Jag sparar hälften, och den andra hälften lever jag paycheck-to-paycheck med. Det som blir över får jag med gott samvete göra vad jag vill med.

• Av de 50% jag sparar, sparar jag hälften (=totalt 25%) i något tråkigt och tryggt som kommer leda till en trygg framtid, och resten kan jag med gott samvete investera vad jag vill med.

• Min payckeck-to-paychecks 0-punkt är justerad upp ordentligt för trygghet och periodisering av vissa utgifter utan att behöva fundera

• Avstämningen att jag inte spenderar för mycket av mitt fria kapital (“Har jag råd att X?”) är lätt - bara att se om jag har över 80 000kr på kontot.

• Avstämningen att jag inte går loss och spenderar för mycket på något tokigt (“Får jag investera i X?”) går automatiskt; för jag får inte ta mer än vad som finns i min spontaninvesteringsbuffert. För diversifieringen av tokigheter har jag även bestämt att jag inte får ta mer än 50% av investeringsbufferten till en enskild sak och på så sätt finns alltid lite kvar att bara prova något annat med :nerd_face:

12 gillningar

Fantastisk beskrivning! Älskar verkligen när man får se någon hela “pussel”, hur någon resonerar och har strukturerat sitt liv och ekonomi. För det är då man kan ta någon annans idé och göra den till sin egen! Har också en “spontaninvesteringsbuffert”, så man kan hoppa på roliga och konstiga saker!

Vilken fin strategi =). Den här förtjänar ett eget klistrat inlägg tycker jag.

Jag håller med. Gav det utmärkelsen “Veckans bästa inlägg”. Frågan är egentligen om vi skulle göra en egen sådan tråd. Men jag kan inte riktigt komma på vad vi skulle kalla tråden, typ “Dina bästa tips för att strukturera din privatekonomi?” :thinking:

Vad tänker ni andra?

Jag hade varit intresserad av att se “strategin” folk använder sig av, hur beskriver personer sin uppdaterade version av de 4-hinkarna och hur passar det in i ens total ekonomi.

På mitt jobb brukar vi alltid säga att det är alltid först när man beskriver det som är uppenbart för en själv som man kan se de hål man har i sitt resonemang. Är väl taget från “ink-it” i.e. att man ska skriva ner det.

För mig blir det lätt att man har någon vag idé om vad man har för strategi, men det är ju lätt att bilden förändras om man inte har något konkret att förhålla sig till. Tanken väcktes från “Corona-Dagboken” där det beskrevs som att det fanns en färdig plan i skrivbordslådan att plocka fram i ett “krisläge” på börsen som man sen förhåller sig till. Förhoppningsvis för att man har varit mer rationell när man skrev den och det inte var kris. Sen självklart får man ju göra avsteg i stundens heta för att anpassa tillverkligheten, ingen börskrasch är den andra lik osv.

Allmän princip (twisten för paycheck-to-paycheck)
Jag ser de där 80 000kr som min “nollpunkt”. Allt under 80 000kr på transaktionskontot innebär att jag ligger back, och allt över 80 000kr som fritt kapital.

Fint upplägg, detta är något jag försökt få till länge men inte riktigt fått till strukturen på samma sätt som du. Hur tänker du kring detta “fria kapital”, i och med att jag antar att hyran, sparandet osv kommer på olika dagar, när vet du att du den månadens fria kapital inte går åt till något som ligger periodiserat på ett senare datum? tar du in lönen direkt på detta kontot? (Kanske missar jag fullständigt, förklara gärna).

1 gillning

Jag använder en väldigt snarlik princip för min buffert. Hur Erik gör vet jag inte.

Jag har valt att sätta maxbeloppet ska vara ett visst värde. Det betyder i princip att varje månad direkt efter löneinbetalningen ser man beloppet.

Du har rätt i att allt inte sker på samma dag, och vilken dag som är avstämningsdag spelar ju in. Kikar jag precis när lönen kommit (25:e) är det ju en hel del mer på kontot än efter att hyra, amortering (och Lysa!) etc som tenderar att hända den 29e. På så sätt är frågan ytterst relevant. Svaret är dock lika enkelt som det är tråkigt: När jag råkar titta :wink:

Vid varje givet tillfälle om jag ställer mig frågan “Kan jag köpa något?” så kollar jag på kontot. Är det över 0-punkten (oavsett dag i månaden) så har jag råd, annars inte. Det betyder att jag, i princip, skulle kunna utnyttja systemet och gå på shopping-spree dagen efter lön, för att sedan hamna på “back” (= < 80000) efter att allt dragits på grund av timingen i det hela, men det enda det betyder är att det då blir köpstopp resten av månaden så det jämnar ut sig.

Men sedan är det här inte en exakt vetenskap. Jag gör det för att det ska vara enkelt att ha koll, inte för att känna mig kontrollerad. Ibland köper jag fast jag inte får, och ibland har jag betydligt mer än 0-punkten. Vid småköp kollar jag inte ens. Det är det jag gillar med den här lösningen; jag vet att jag alltid kan köpa (rimliga saker) när som helst eller göra något spontant om det faller mig in. De här reglerna kom främst till för att jag skulle med gott samvete kunna unna mig att spendera, snarare än att tvinga mig att spara. “Problemet” var att jag hade en sparkvot över 60% flera år i rad, så att säga…

Jag förstår om det låter flummigt. Har jag en gräns eller har jag inte en gräns? Jag har regler för att jag ska kunna veta att jag kan bryta mot dem när som helst utan att det faktiskt smäller = känner mig både fri och rik :slight_smile:

1 gillning