80% Handelsbanken Global Index Criteria
20% Handelsbankens Sverige Selektiv eller Sverige Index Criteria (Handelsbanken Sverige Index Criteria har lägre avgift än Sverige Selektiv)
oj! vad bra som du kan flytta allt från skiten Alecta. Tyvärr på ITP1 går bara 50% att flytta
Jag skulle köra 100% Handelsbanken global, bara 0.10% i avgift (att investera i Sverige innebär högre risk), med det låter bra med 20% Sverige index, kör med de
Angående Nordeas transaktionsavgift, gäller denna bara för entrelösningen eller för alla valbara fonder?
EDIT:
Länken från @Intothewild är inte aktiv längre… Hittade nedan information nu: Uppdaterade uppgifter i faktabladet från Nordea sedan 24-04-18.
Nordea har ökat den längsta förvaltningsavgiften från 0.045% till 0.05%.
Nordea har också sänkt golvet på transaktionsavgifterna från 0.123% till 0.09% men ökat taket från 0.2% till 0.4%? Klantigt formaterat tycker jag.
Hur tolkar ni detta?
Har numera kollat vilket “SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation)” dessa fonder har, Collectum förklarar SFDR som:
“Försäkringsgivarna fick svara på om offererad produkt uppfyller kraven för att vara en så kallad artikel 8-produkt (SFDR), med innebörden att den främjar miljö, klimat och/eller social hållbarhet, samtvilka metoder och indikatorer som i så fall tillämpas vid utvärdering.”
Alecta ägs delvis av facken facken och svenskt näringsliv, det är därför vi får det såhär. Och sedan har lagstiftaren (ett fackligt ägt parti) tvingat 90% av anställda att täckas av kollektivavtal, trots att bara 3 miljoner svenskar är fackligt anslutna. Facken och svenskt näringsliv kan kollektivavtala fram var du kan investera dina pengar, och tvinga oss att spara i deras bolag. Jag tänker direkt på de bolag som brukade ge anställda betalt i bolagets egna valuta, som bara kunde spenderas i bolagets egna butiker.
Styrelsuppdragen ses som belöningar till gamla fackpampar, där de kan få en tidig pension in på bankkontot genom sitt sittfläsk. Ett bokstavligen fascistiskt och korporatistiskt system, framdrömt av ett enhetssamhälle som för hundra år sedan ersatte kung, präster och adel med fack, kommunpampar och de rikaste kapitalisterna.
Loggade precis in på Mina sidor hos Länsförsäkringar för att se över min pension. Tydligen har jag fått ett nytt försäkringsnummer utan att jag informerats. Detta har gjort att arbetsgivarens inbetalningar nu hamnar på det nya försäkringsnumret med en entrelösning. Hade jag inte loggat in och upptäckt detta själv, hade det fortsatt på samma sätt.
Jag har pratat med Länsförsäkringar, men fick inget klart svar på varför det har skett. De skulle utreda saken och återkomma.
Med detta sagt vill jag rekommendera er som har ITP1 och valt Länsförsäkringar att kontrollera om ni råkat ut för något liknande.
Missat det helt men vad bra att det har kommit upp. Har själv ändrat nuvarande fördelning och kommande till global. Dock tråkigt att behöva göra det. Tanken är att göra ett val och inte behöva logga in och och se över det.
de gör det var 5e år för som en ny upphandling händer. Nya avsättningar som kommer efter upphandlings ny datum, de sätts in på ny försäkringsnummer. Man måste agera tidigt och prata med de att samla med gamla försäkrigsnummer. Det var samma med mig föra October. Jag samlade alla i en försäkringnummer först hos SPP och sedan flyttade till LF global 100% avgiftsfritt.
jag vet, men det är fortfarande en förlust att tvingas ha 50% min inom ITP1 traditionellt. Det borde förändras i framtiden. Jag förstår inte vem är de som vill ha oss i sådan situation. Om någon vill ha 100% traditionellt är helt okej, men måste också ha möjlighet att ha 0% traditionellt.
Problemet är att de som har ITP1 m.fl. kollektivavtalade tjänstepensioner tvingas att ha en andel traditionell försäkring. I ITP:s fall 50% trad.
Är man 25-50 år gammal kan det kännas lite tragiskt att max kunna komma upp i 80% aktieandel och inte ens kunna styra vilka aktieindexfonder det hamnar i.
Min fondförsäkring är nästan dubbelt så stor som min traditionella försäkring som jag inte kan välja bort. Gapet kommer sannolikt bara att bli större med tiden och jag kommer att förlora hundratusentals eller miljoner kr på det över årtiondena som det ligger där.
Jag håller med. Det är löjligt att det måste vara 50% trad.
Sen tycker jag även Alecta borde förlora förvalet för all ny ITP efter senaste två årens avslöjanden och investeringsmissar.