Lf global index avkastning

Lf global har avkastat 2-3 % bättre än de andra globala indexfonder och folk klagar på den för den är esg. Är de värt att spara i den långsiktigt 5-10 år ?

5 gillningar

Inte för min del. Jag sparar i DNB Global Index. Vill inte veta av en massa woketrams. :blush:

15 gillningar

Historisk avkastning visar inte framtida avkastning.

Det är en bra globalfond, att det sållar vissa bolag gör det marginellt mindre bred vilket är en nackdel. Majoriteten av innehaven är fortfarande samma så det är ingen förskräcklig skillnad.

Man vill ha en bred och passiv indexfond med låg avgift. Allt som avviker från det är i princip en försämring.

4 gillningar

Den hade lite extra USA det är därför, jag själv har LF Global index men har slutat månadsspara i den, min nya favorit global indexfond är DNB Global Indeks.

2 gillningar

Jag vet inte, fortsätter spara i LF global men har dnb, ava, ap7 och nordea i tjp, olika globalfonder alla lär ge liknande avkastning.
Hur länge till är dnb den bästa ens ? Trött på att hoppa runt.

Med tanke på att det är en norsk global fond så tror jag inte de kommer exkludera sina olja bolag och annat som är fördel för Norge, tror DNB Global Indeks kommer vara den bästa på länge, alla svenska globala indexfonder är skit.

2 gillningar

Säg det till Storebrand… :norway:

2 gillningar

Ju men Storebrand är en hållbarhet bolag! Det är inte samma sak. Det betyder inte att de inte ska ha olika utbud. De som Lysa man har båda bred och hållbarhet.

De som använder ord som “woketrams” är nog egentligen tramsarna, helt oavsett hur man ser på ESG-fonder.

Till TS tillägger jag: Det kan bero på risknivå, brus etc. Välj en du trivs med och skippa att försöka optimera utifrån historisk data.

30 gillningar

Om man har en Ferrari från början och någon föreslår att byta ut den mot en Citroën, trots att båda bilarna kan köra upp till 200 km/h, handlar det om mer än bara hastighet.

Konstigt då att dem kör i samma hastighet ändå

1 gillning

Ja exakt de har båda utbudet läs noga.

Sätt pommes fritesen i påsen.

I den liknelsen skulle jag välja Citroën och sätta mellanskillnaden i LF Global. :wink:

16 gillningar

Din verklighet är inte min :joy:

1 gillning

Ingen vet hur det kommer att gå i framtiden. Jag fortsätter att månadsspara i LF Global Index. Istället för att hoppa runt så fortsätter jag.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

Vilken av dem som går bäst i år återstår att se.

2 gillningar

Ska sanningen fram hade jag nog iofs sålt både… :rofl:

2 gillningar

Folk sparar av olika anledning. Vissar spara inte efter att få bästa avkastning. Vissa vill ha större/annan spridning.

Vissa pga politik. Aka woke trams som någon kallade det.

Ta det som känns rätt för dig. Använd rika tillsammans som råd, inte beslut.

De som verkar vara Experter här kan ge råd som ger hundra tusentals mindre i avkastning. Dock inget man vet i förväg. Men har själv märkt om jag lyssnat på vissa här hade jag varit över 300 tusen fattigare idag.

Klandra ingen nu. Är bara att vi har olika kunskaper och tar olika risker när vi sparar.

Framtiden får utvisa hur det kommer se ut 2025 och därefter.

Jag kommer fortsätta ha min största andel i LF global och kör månadssparande där med. Så länge LF passar min investeringsfilosofi.

Sen är nog alla som investerar i RTs rekommenderade indexfonder vinnare på sikt. Värt att tänka på.

4 gillningar