LF Global vs Avanza

Hur kommer det sig att Avanza Global är billigare i avg än Tex LF Global index? Totala avg :raising_hand_man::wink::+1:. Vilken är lite bättre eller sämre men jag anser att de är till 99% lika bra eller tom mer än 99% :joy::+1:. Vi är inga nybörjare här att vi ska undvika räkna total avg :joy: då 30% i källskatt istället för 15% kostar också oss lika mycket i avkastning som förv avg.
AG och LF global är lika bra som Dnb global indeks s, Nordnet global indexfond esg, Skandia Global exponering, Swedbank Robur Access Global.

1 gillning

Då får du sätta ett esg bakom LF Global också :crazy_face:

(Ja alla är nästan 99% samma, funkar för 99% av spararna men några få behöver få nörda ner sig till 100%)

2 gillningar

Ja jag har koll på allt sådant men orkade inte skriva hela namn på fonderna. Jag är också nörd och har koll på alla möjliga indexfonder och därför påstår jag att det är skitsamma vilken man väljer då det kommer ge ganska jämnt utfall långsiktigt :raising_hand_man::+1:.
Att jämföra de billiga globala indexfonder är det samma sak som att fråga vilken av dina ben gillar du mer vänster eller höger :joy::joy::wink::+1:

4 gillningar

Du missar en dag på det beloppet du skulle satt in. Det har en väldigt marginell påverkan. Du missar i snitt 1/365 av marknadsrörelsen det första året på det beloppet var månad. Så på 10 år missar du i snitt 1/3650 för att du alltid varit en dag sen. På 30 år är du nere på under 1/10 000.

Sätt din automatiska investering en dag tidigare om det bekymrar dig :slight_smile:

1 gillning

Så, man kan alltså göra köpet på avanza global en dag tidigare än månadssparet kommer in på kontot om man har en kredit på kontot. Kommer pengarna in nästa dag så dras ingen kredit?

Dålig matte. Om du gör 100 000 fondköp och alla fondköp tar en dag, betyder det att du missar 274 års börsuppgång?

Du missar snarare en dags börsuppgång på hela beloppet, eftersom det är en dags fördröjning. En droppe i havet jämfört med fondavgifterna på en tioårsperiod.

1 gillning

Månadslöneffekten finns väl dokumenterad så det kanske är ide att lägga ordern några dagar tidigare :slight_smile: Räntan du åker på är 1,99% på den peng du månadsparar med.

Jag håller med dig Jacke. Väljer man en av dessa fonder har man gjort ett bra val👍🏻

Om jag utgår från vad jag lärt mig här på Rika Tillsammans. Ni får rätta mig om jag har fel! 80 % av avkastningen för din portfölj påverkas av valet av fördelning mellan “aktier” och “räntor”. 15 % av avkastningen påverkas av valet av fondtyp/kategori exempelvis om du väljer en Globalfond eller en Sverigefond. 5 % av avkastningen påverkas av vilken specifik fond du väljer. Så om man väljer antingen Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks, Nordnet Global Indexfond ESG, Skandia Global Exponering eller Swedbank Robur Access Global så har det valet en liten inverkan på portföljens avkastning i slutändan.

Själv kör jag Avanza Global för jag gillar inte ESG-inriktning. Slutligen, en fråga till dig Jacke. Är Länsförsäkringar Global Index billigare än Avanza pga av skillnaden i källskatt? Om så, varför står det hos Avanza att Avanza Global är billigare när man tittar på total avgift?

2 gillningar

Avanza Global 0,09% total avg + 30% i källskatt på Usa innehav

LF Global index 0,22% total avg + 15% källskatt på Usa innehav

Det betyder att de hamnar på ca samma total avg när man räknar inkl.avdragen källskatt.

Alltså källskatten är inte intäknad på det total avg vi ser hos Avanza och andra banker. Det är något som bara kostar oss extra avg i fonden.

1 gillning

:+1:t2:

Är det inte lite fult att man luras av den totala avgiften?

1 gillning

Ja men det finns sådana extra avg som räknas inte i detalj. Det är något som man måste nörda sig i för att kuna bry sig om :joy::rofl:

1 gillning

Tack för att du hjälpte mig att nörda😂

1 gillning

Skulle någon av dessa fonder vara lika aktuella ifall vi inte levde i ett land där valutan sedan länge försvagats? Hur låter det på rikatillsammans i Berlin tex?

En del av framgången ligger ju i svagare SEK och det är ju ingen naturlag att det det fortsätter för vi kanske tar tag i våra problem. Att NOK:en följt med SEK neråt tyder mig på att det är till stor del flöde som styr. Eller är Norge så mycket sämre än Danmark. Ja kanske enligt en viss fd minister.

Vad innebär ESG? Jag har fått till mig att Länsförsäkringar global blivit smalare? Och jag kan själv se att procentsatsen är högre för de mest ägda aktierna i fonden. Apple 7,55% osv. Jämfört mot Avanza global Apple 5 %.
Är det dags att börja byta till Avanza global? För att få till en högre riskspridning? Samtidigt har Länsförsäkringar global gått något bättre än Avanza global. Kan jag sitta still/kvar i båten?

Jag har kört 100% på Länsförsäkringar global och följt småsparareguidens rekommendation som såklart Jacke77 introducerade mig till.
Men hur gör jag framför?

En till fundering. När jag börjar närma mig 1 miljon kronor. Öppnar ni upp ett till Isk på annan bank? Med tanke på insättningsgarantin.

1 gillning

ESG är ett annat namn för “hållbara” investeringar. Brukar vara med fokus på klimat och social rättvisa. Det står för environmental, social, and corporate governance.

Småspararguiden har skrivit en bra bloggartikel om ämnet.

Båda fonderna är så pass breda och lika att de bör gå ungefär lika över tid. Det är ingen som vet idag ifall ESG eller icke-ESG kommer gå bäst i framtiden. De har samma förväntade avkastning, men Länsförsäkringar Global Index har högre risk på grund av att de förstärker ESG-faktorn. Om du inte har en stark åsikt så spelar det ingen roll, båda är bra alternativ. Det är ett “singla slant”-val så lägg inte för mycket tid och energi på det. Bara ta något. :slightly_smiling_face:

Du har inte insättningsgaranti på fondinvesteringar. Den gäller bara för sparkonton (vanliga bankkonton). På ISK har du istället ett investerarskydd upp till 250000 kr som skyddar dig ifall fondmäklaren gör något rejält fel. Men så länge du väljer seriösa fondmäklare som Avanza så är den risken otroligt låg. De står ju under Finansinspektionens kontroll.

2 gillningar

Insättningsgaranti är bara på sparkonto. Så om du ska ha mer än 1 miljon på sparkonto så kan man överväga att ha flera sparkonton utspritt.

På Isk så har man istället ett investerarskydd på 250.000kr. Men inget jag personligen skulle bry mig om. Skulle inte ha några större problem eller invändningar mot att ha flera miljoner på ett och samma isk.

2 gillningar