Har precis flyttat min tjänstepension till LF. Sparhorisont 30 år.
Har för stunden 100% i LF Global Index, vilket jag vet att vissa förespråkar, men skulle vilja sprida ut det lite mer.
Tillväxtmarknader är jag inte så förtjust i, fråga mig inte varför, så funderar på att skippa det. Dumt?
Vill få in ca 10% Sverige. Har ni några erfarenheter kring LF Sverige Vision,
kontra LF Sverige Index? Svårt att välja endera. 5% vardera, eller blir det bara kaka på kaka?
LF Sverige Vision är en aktivt förvaltad fond med runt 40 aktier och med en förvaltningsavgift på 1,30 %. LF Sverige Index är en indexfond med runt 80 aktier med förvaltningsavgift på 0,20 %.
Med tanke att LF Sverige Index har lägre avgift och fler innehav hade jag valt denna för extra tilt mot Sverige. Som du är inne på blir det dessutom ett visst överlapp om du har båda.
Jag misstänker att Plus Allabolag Sverige Index inte går att välja i tjänstepensionen? Den har över 300 aktier och samma förvaltningsavgift som LF Sverige Index.
TS menade nog i tjänstepensionen och där är nog inte alternativen i länken valbara i LF:s utbud.
Ontopic så har jag aktivt valt 90% LF global och 10% LF tillväxt då jag inte ville ha LF Sverige vision av ren princip då det är en aktivt förvaltad fond.
Dessutom var den viktad för högt i entrélösningen (20%).
Jag tycker att det finns en poäng i att hålla tjänstepensionerna och premiepensionen simpla så att man inte behöver gå in och underhålla dem så mycket.
ITP stämmer bra. Närmast Plus Allabolag Sverige är LF Sverige Vision och LF Sverige Index, varpå jag funderar vilken av dom som majoriteten skulle föredra.
Plus Allabolag har jag i min privata pensionsportfölj, går ej att välja via LF tjänstepension.
Sorry, fel av mig. Var inne på SAF-LO där det betalades in tidigare. Betalas nu in tjänstepension på ITP. Äsch, 100% LF Global kanske inte är så dumt ändå