Likasinnade i samma situation?

Hej!

Låter som att du är på väg mot en mycket spännande tid i ditt liv!

Citerar några viktiga grejer du skrev nedan:

Jag förstår den känslan.

Jag har levt på eget företag hela mitt vuxna liv och har 100% kontroll över min tid idag.

Jag jobbade deltid i en butik några månader och kunde inte fatta att jag fick ett schema av chefen som bestämde min tid, det kändes helt främmande att en annan människa skulle styra min tid.

Visserligen har jag inte tjänat lika mycket i lön som andra, men tiden har gjort att jag kunnat göra enormt mycket roliga saker (skriva musik, sova ut hur länge jag vill, åka utomlands osv).

Med dagens tillgång till internet och all världens böcker är du knappast begränsad till din omgivning för att hitta mentorer och likasinnade.

Har du läst några böcker på företagande och att bygga inkomstkällor? Har du läst klassikerna som Multiple Streams Of Income, Think And Grow Rich osv?

Boken Multiple Streams Of Income berör exakt det ämne du pratar om, hur man bygger flera inkomstkällor som tillsammans skapar ditt överflöd.

Om du verkligen tänker på det…om du har 10 kunder som alla betalar dig så har du 10 inkomstkällor. I ett jobb har du bara 1 inkomstkälla, och om du får sparken eller företaget går under så har den inkomstkällan torkat ut.

Så i min mening är företagande betydligt tryggare än anställning (vet att den tanken kan verka kontroversiell eller ny :slight_smile: )

Men det är ju också så länge du har ett attraktivt erbjudande och vet vilken din drömkund är, och var du ska marknadsföra till dina drömkunder.

Måste de grejerna vara ett eget företag? Självklart kan de vara det, men om det är passioner, varför inte börja med det redan nu på din fritid utan att riskera vare sig inkomst eller trygghet :slight_smile:

Företagande leder inte nödvändigtvis till tidsfrihet automatiskt, bara om du strukturerar ditt företag på det sättet.

Jag vet folk som driver egen butik där de gör allt, och känner sig fastkedjad till att vara i butiken mån-fre 10-18. De äger ett jobb, inte ett företag.

Nu gissar jag att du inte har tanke på att starta en klädbutik, men kan vara värt att ha i åtanke :slight_smile:

Låter som att konsultande kan vara något.

Har du provat på det här på liten skala? Alltså kanske att flippa bilar på Blocket eller liknande.

Ibland kan idén locka mer än verkligheten. Är du verkligen redo att göra det här till ett företag som du är delvis beroende av? Kanske är du det, kanske inte.

Jag vet vissa som lever på att bygga och renovera hus och sälja med stora marginaler, och lever gott på det. Men då måste du sätta igång ASAP för att få upp erfarenhet att göra nåt sånt (med bilar eller fastigheter).

Anyway.

Min poäng med allt det här är att få dig att tänka mer långtgående, ledsen om jag ställer jobbiga frågor :slight_smile: Men du kommer att behöva svara på de jobbiga frågorna så småningom oavsett. :slight_smile:

Jag tror att du kommer att finna dina svar genom att definiera ditt ‘varför’ så tydligt du kan. Då kommer svaren på hur du kan skapa massivt värde till dina drömkunder och på sätt bli egenföretagare.

1 gillning