Linas matkasse IPO

På gång:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/09/ipo-linas-matkasse-avser-noteras-pa-nasdaq-first-north.plc.html

Kan ej se något erbjudande på Nordnet/Avanza ännu. Vad tror vi om detta? Spontant tänker jag att hypen kring online-mat fick en ny kick under corona men att de stora butikerna (ICA osv.) har fått ordning på sina motsvarigheter, återstår att se om och hur länge denna typen av bolag kan fortsätta växa på egna meriter.

Har dock ingen kunskap om branschen i övrigt. Tankar om IPOn? :yum:

En lågoddsare för framtida uppköp av någon av de stora koncernerna tänker jag. Antingen ICA, Coop eller Axfood i Sverige eller någon internationell som vill slå sig in på den svenska marknaden. De stora bjässarna kommer inte tolerera konkurrens om Linas matkasse växer.

På det personliga planet tror jag logistik är den stora utmaningen. Testade själv Linas matkasse som kund och deras leveranstid höll inte alls. De kom mitt i läggningen av barnen. Så vi sade upp direkt. Men om de kan få till leveransen borde marknaden vara väldigt stor.

1 gillning

Jag var också inne på att teckna men blir osäker eftersom Affärsvärlden rekade teckna inte.

Var hittade du affärsvärlden rekommendation? Är det bakom låst artikel?

Måste vara bakom denna:

Som denna artikel syftar på https://www.breakit.se/artikel/28318/analytiker-kop-inte-aktier-i-linas-matkasse

2 gillningar

Börsveckan skriver så här (saxat från Omni):
I analysen om Linas Matkasse står det att bolaget gått starkt under pandemin och att ”priset är lockande”

Även Affärsvärlden skriver ju att det kan vara en hyffsad placering på kort sikt.

Men vem vet! Det känns också som att IPO-hypen svalnat något, eller blivit övermättad och det påverkar väl kortsiktig månraketpotential.

Såg att börsveckan sa teckna så tror jag tecknar mig för minsta belopp och hoppas på hype! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Mina kontakter har spontant avrått teckning i den här. Så jag kommer inte teckna, men kan inte i dagsläget ge någon större analys tyvärr.

Av de senaste fem börsnoteringarna är det bara en som haft lyckad kursutveckling. Humöret bland IPO-investerarna är inte på topp just nu.

Ekobot faller och faller. Mångmiljonbelopp har gått upp i rök.

RugVista passade på att pressa maximalt ur investerarna genom att välja den allra högsta teckningskursen, och stängde första dagen med nöd och näppe på teckningskursen. När börsen stängde i fredags såldes RugVista under teckningskurs.

“Teckna allt”, som rådde i början av hösten, är passé, och man behöver vara försiktigare nu.

Nästa vecka är det sista teckningsdag för en drös med IPOs, däribland Linas Matkasse. Bland konkurrenterna om investerarnas pengar finner man, utöver en del lite mer udda företag, bland annat ACQ Bure (som skriver svensk börshistoria med sin SPAC) och Idun Industrier.

Nu när Affärsvärlden har avrått från investering i Linas Matkasse tror jag många tänker till en extra gång innan de öppnar upp plånboken. Det behöver inte vara en dålig investering, men jag avstår.

2 gillningar

Tydligen är den övertecknad nu (23/3). Jag slarvade med rubriken, det är alltså LMK Group som noteras, där Linas matkasse ingår. Lite otydligt :slight_smile:

1 gillning

Jag såg att teckningstiden var förkortad från den 25/3 till imorgon den 24/3 så tänker spontant att många är intresserade och kommer därmed teckna.

Hyfsad uppgång från 79,50 till 93. Jag fick inte tilldelning :slightly_frowning_face:

Inte jag heller 0 av 3 konton. Suger såklart men det är så det är…

Hur många konton sökte du på?

Jag sökte bara på ett konto.

Jag fick 0 av 0 den här gången.