Vad tror ni om Linc?

Det verkar vara ett investmentbolag och det verkar ju Svensson tycka om. Jag tänker mest att ankarinvesterarna är rätt så tunga namn. Vilken uppfattning har ni på forumet för den här IPOn?

1 gillning

Sista teckningsdag den 27:e med notering den 28:e. Det är positivt och minskar risken för obehagliga överraskningar medan man går och väntar.
Dessutom noteras aktien på Nasdaq Mid vilket är någorlunda tryggt.

Att den noteras en bit över substansvärdet är inte lika kul, och att det dessutom rör sig om ett teckningsintervall uppskattar jag inte alls.

Men jag kommer nog teckna.

Jag läste igenom prospektet över helgen. Ser ut att vara ett fint bolag med imponerande track record men… Såå tråkigt att det med all sannolikhet kommer att värderas till 10 % substanspremie. Om man bryter ned substansvärdet i tre delar så ser det ut så här:

Noterade bolag: 2 459 425 374 kr
Onoterade bolag: 135 900 000 kr
Skuld: -194 700 000 kr

Det är möjligt att det ligger en del dolda värden i den onoterade delen men hur man än vrider och vänder på det så är den noterade delen nästan hela bolaget. Det borde begränsa uppsidan. Drar aktien iväg upp mot 20 % premie kan man lika gärna sälja av aktien och köpa bolagen via börsen direkt till 0 % premie. Det räcker med att köpa 3 bolag (Sedana, Medcap, Calliditas) så äger du 75 % av Linc.

Jag kommer att teckna men hade hellre sett att man lockade med en mindre substansrabatt.

Jämfört med nuvarande substanspremie på andra investmentbolag kan den nog hålla värderingen, men uppsidan borde inte vara så hög. Jag kommer ändå teckna.

Jag tecknar ett mindre belopp, ifall den sjunker på premiären så köper jag mera. Har en stek redan i Calliditas nämligen.

Alla verkar ha fått tilldelning. 30 st aktier per ansökan motsvarande 2 010 kr. Inte mycket att hänga i julgranen.

Nej, det var ingen jättestek man fick. :slight_smile:

Jag fick tilldelning på både ISK och KF, 30 på varje.

Jag trodde varje aktieägare behövde en viss minstasumma för att räknas i aktiespridningen. Kanske inte stämmer eller varför har de gjort så små tilldelningar?

För att få så stor spridning som möjligt troligtvis. Den stora vinnaren på det här blir Avanza som drar in en massa courtage.

2 gillningar

Kraftigt övertecknad. Säkert ett strategiskt beslut att sprida ägandet bland så många som möjligt.

1 gillning

Mindre belopp men alltid lika spännande. :wink: Lycka till!

Bra tryck på köpsidan innan öppning. :slight_smile:

Ibindex beräknar substansvärdet till 60.16. Över 50% premie just nu. :crazy_face:

Fick 30st. Sålde 15st på 95kr nu på morgonen, säljer 5 till strax innan stängning. Sista 10 åker in som en liten satellit-post i min investmentbolagsportfölj :slight_smile: Måste bara vänta tills Avanza tillåter flytt av dem, då dem nyligen handlats med

Hade tecknat för 600, fick 30, sålde på 92. Blev en mindre dagsinkomst i alla fall för några minuters jobb.
Kul att många fick något i alla fall.

1 gillning

Fick 240 aktier på 4 olika konton, både isk och kf. Sålde mellan 90 och 93. Vinst runt 5000 kr. Bra affär för lite jobb :grin::+1:t4:

1 gillning

Jag och min fru fick 30 st var av de 300 vi tecknade på våra resp ISK. Kraftigt övertecknat, men mycket roligare än få en liten tilldelning än inget alls så klart. Jag behåller mina 30 tills vidare och ser vad som händer med aktien.

Fick 30 aktier per konto på samtliga tecknade konton, samma för kollegan.
Verkar som det är röda tråden i tilldelningen.

1 gillning