CTEK introduktion

CETK skall börsintroduceras, ställer du dig i kön att eventuellt köpa?

Väntar med att ta ställning åtminstone tills Affärsvärlden har granskat IPO:n.

1 gillning

Inte hunnit granska ordentligt, men:

• Carnegie
  • Direktnotering till NASDAQ, inget First North Premier först
  • ESG “Hype” i och med laddning av tex eldrivna personbilar
  • Relativt billig Tillväxt
  • Krafthuset Latour som Cornerstone
  • Inte den starkaste balansräkningen, men i och med att nyemissionen ska användas för att betala av befintliga lån så bör det gynna aktieägaren. Deras mål på Kapitalstruktur innebär 3x EBITDA i nettoskuld, vilket jag tycker är fruktansvärt högt, personligen mer bekväm med en maxgräns runt 2x EBITDA.
  • 2 av 3 Divisioner lönsamma (Energy & Facilities som inte uppnåt positivt justerat EBITDA ännu)
  • Stor välkänd aktör som verkar globalt

Ska sätta mig in i bolaget i helgen, ringa runt lite, och sen se om tex AfV hittar några flaggor. Än sålänge ser det lovande ut.

5 gillningar

I Börspodden framställdes detta som s.k gratispengar (vilket de endast säger när det är given succé, varje gång de har sagt det har de haft rätt). Jag tror också det stämmer. Kommer signa som köp/sälj

3 gillningar

Hej! Mitt första inlägg här. Vilken tidshorisont skulle ni ha i denna aktie?

1 gillning

https://twitter.com/ekkalundin/status/1438021680643850247

CTEK, vad är de som avgör tilldelningen? Ska man använda flera konton?

Ja, förmodligen. I prospektet står det:

Fördelning av aktier till respektive del i Erbjudandet kommer att ske
på basis av efterfrågan. Fördelningen kommer att beslutas av Bolagets
styrelse och de Säljande Aktieägarna i samråd med Carnegie.

De har uttryckt sig ganska svävande, men för svenska IPO:s är det nästan alltid lottning som gäller vid överteckning. En grundläggande taktik för att få tilldelning är att ansöka om minimitilldelning på många konton på många banker. Vid svenska IPO:s prioriteras ofta ägarspridning, men börsreglerna säger även att ägarna måste vara tillräckligt stora så det händer aldrig(?) att man får aktier för några hundralappar i tilldelning, utan i så fall blir några i stället utan tilldelning.

Detta till skillnad mot exempelvis danska IPO:s där de ofta premierar dem som gör stora ansökningar.

1 gillning

Det gör skillnad :slight_smile: , när det blir lottning så har du ju 10 “lotter” (100 aktier) istället för 1 “lott” (1000 aktier) och har då avsevärt större chans att få en tilldelning.

Sökte aktier för Kjell Group IPO med 4 konton, fick tilldelning på 1, gissar att de flesta blev utan.

2 gillningar

Det är inte alltid lottning vid tilldelning utan det varierar från fall till fall. Det står ofta i prospektet hur man kommer agera om IPOn blir övertecknad, ibland är det lottning och ibland är det rådgivaren som väljer tilldelningsmetod, exempelvis att man stryker alla som sökt under ett visst belopp och resten får reducerad tilldelning.
Kjell Group skriver i sitt Investeringsmemorandum, sida 44,

Tilldelningen är inte beroende av när under anmälningsperioden anmälan lämnas in. I händelse av överteckning kan tilldelning komma att utebli eller ske med ett lägre antal aktier än anmälan avser, varvid tilldelning helt eller delvis kan komma att ske genom slump-mässigt urval.

1 gillning

Som jag förstår det tar de vanligtvis in 1 ansökan per personnummer och aktör, dvs
Person 1 söker med 10 konton på Avanza = 1 ansökan (9 förkastas)
Person 2 söker med 1 konto på Avanza och 1 konto på Nordnet = 2 ansökan

Dock brukar min kollega söka med både KF och ISK på Avanza och ibland få tilldelning på båda, så det är lite oklart kring hur de olika kontotyperna hanteras. Förmodligen såsom du har hittat nedan

1 gillning

Jag har deltagit i säkert femtio IPOer via Avanza de senaste tre-fyra åren.
I samtliga fall har jag ansökt på alla möjliga kontoformer som jag har där, AF, ISK, KF och IPS.
I de flesta fall där jag faktiskt fått tilldelning har denna getts på fler än ett konto.

1 gillning

Det är knappt jag vågar skriva det här eftersom jag inte har några bevis, men detta är min magkänsla:

Avanza har aldrig varit särskilt noga med det där med en ansökan per personnummer, eller så har de en annan tolkning av vad det innebär.

Nordnet däremot har irriterat sina kunder och nitiskt plockat bort extra ansökningar.

Men sedan något år tillbaka verkar Nordnet har marknadsanpassat sin glömska, och jag tycker att utfallet nu liknar det hos Avanza.

Inga bevis som sagt var. Ta det som en skröna!

Ingen mer som har tankar kring lanseringen av aktierna? Jag är sugen och funderar på att teckna mig. Har inte bestämt mig än dock.

Saknar också feedback om detta kan vara en lönsam affär på sikt.
Dom har ju ett gott resumé på 12V laddare, där dom är bland de bättre i världen.
Kan CTEC även bli ledande inom laddning av elbilar? Vilket kommer bli en enorm marknad framöver.
Ser nu själv vad jag skriver, och insikten är att jag är på till 100% :joy:

Jag är på din linje Claes, sen gillar jag också ditt sätt att resonera med dig själv😆
Ctek har i min mening störst potential att ta över en stor portion av en global marknad vad gäller elbilsladdning. Det bådar gott.

Börsveckan är tydlig i sitt resonemang, “Tveka inte att teckna”.

1 gillning

Någon som är orolig över affärsvärldens flagga?

Nej :rocket::crescent_moon:
Nu har jag tecknat, 1 konto på swedbank och 2 på avanza.

1 gillning

För att andra ska förstå vad vi diskuterar:

Först vill jag säga att jag egentligen inte har någon koll. Med det sagt så är jag inte orolig. Googlade mig till att även Byggmax börsnoterades på detta sättet 2010. Altor tog Byggmax till börsen 2010 mha Carnegie, Altor sålde sen av sitt resterande innehav i Byggmax 2014. Känns väl naturligt att man som private equitybolag (Altor) sträcker sig efter den bank man känner bäst (Carnegie), även om det inte är optimalt ur incitamentsynkpunkt.

1 gillning

Har du kommit fram till något?