Lite hjälp runt investering av klumpsumma

Hej,

Har dessvärre sämre koll och saknar brinnande intresse runt investering och ekonomi - så hoppas kunna få några goda råd här. :blush:

Har en klumpsumma jag gärna skulle investera. Delar av den vill jag kunna ta ut under de närmsta tio åren, resten är långsiktigt.

Min plan är ta ca 50% och investera på Lysa - bra riskspridning och möjlighet att enkelt flytta över till ränte-baserat om jag vill ta ut dem inom kort.

Den andra 50% skulle jag vilja ta lite mer risk runt. Tar också gärna ett större bet på Sverige. Så tanken är att köpa Spiltan Investmentbolag för dessa.

Ett par frågor:

1. Vid en klumpsumma - skulle ni köpa in er över tid? Eller bara slå till direkt? Om över tid, vilken tidsperiod tänker ni.
  2. Vad tänker ni om att ta en större risk på Sverige och investmentbolag? Skulle ni hellre bara lagt det i Lysa?
  3. Är ni ok med avgift på Spiltan eller skulle ni hellre köpt de tre-fyra stora investmentbolagen direkt?

Tack!

Har du kollat det här avsnittet på ämnet? Tar upp lite olika tips och råd och exempel hur man kan göra :slight_smile: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Hade kunnat tänka mig det eom en liten del och i en lekhink. Personligen vill jag inte ha mer än 1-10% Sverige i portföljen.

Om jag själv skulle vilja ha investmentbolagen så hade jag valt Spiltanfonden istället för att hålla på med enskilda aktier. Möjligtvis i så fall någonstans där man kan fraktionshandla med enskilda aktier för att slippa köpa hela andelar, samt enklare att månadsspara.