Lite kort om räntor/obligationer just nu

Mitt svar som rörde räntepapper/obligationer i den andra tråden fick oss att diskutera detta mer på kontoret igår, mer exakt varför obligationer funkar sämre som en diversifierare/riskutjämnare mot aktier nu än på länge.

Tänkte i all enkelhet dela hur vi pratade om det internt. Inga teblad om vad som komma skall, utan mer varför det ser ut som det gör just nu.

Just nu är korrelationen mellan aktier och obligationer hög. Det vilket innebär att de stiger och faller mer i takt med varandra och att obligationer därmed är en sämre diversifierare mot aktier än vad vi vant oss vid de senaste 20 åren.

Det är faktiskt att räkna med när inflationstakten är hög, då det påverkar både aktier och obligationer negativt på ungefär samma sätt. Data:

Varför beter sig aktier och obligationer mer likt varandra när inflationstakten stiger? Det är för att det bor lite obligationer i alla aktier! Den gemensamma nämnaren heter riskfri ränta. Den är basplattan i alla de diskonteringsräntor där ute som man använder för att värdera a) företag och b) obligationer, dvs när man nuvärdesberäknar de framtida kassaflödena för att beräkna värdet idag. Och när diskonteringsräntan, som centralbankerna i grunden sätter, stiger, så faller värdet helt enkelt – på båda tillgångsslagen. (Allt annat lika, vilket needless to say inte är fallet i verkligheten.)

Vad bör man göra? Här finns inget enkelt svar, och ingen enskild silverkula/vit ryttare/etc (utöver kanske till beteende: Var långsiktiga, buy and hold!). Men om vi ändå ska vara lite konstruktiva, så om vi backar till portföljteori så vill vi i våra portföljer inkludera annat som inte har samma underliggande beroende men som fortfarande har en förväntad avkastning. Dvs något som har ett historiskt starkt track record av att kunna ge avkastning över riskfri ränta men som har en annorlunda korrelation mot (de nu mer samkorrelerade) aktier och obligationer.

Vi gör inga förändringar i Opti-portföljerna utifrån detta. Det är pga att detta inte på något sätt är nytt, som ni kan se i grafen jag la in ovan så har denna nivå av samkorrelation mellan aktier och obligationer hänt flera gånger förut, man behöver bara zooma ut lite (därför är portföljerna redan byggda med hänsyn taget till att det kan vara så här, något som man kanske inte hade gjort om man modellerade portföljer utifrån 20 års data snarare än 100+). To cut to the chase är det en av de stora anledningarna till att vi har med råvaror i portföljerna, då tillgångsslaget uppfyller kraven ovan.

Hoppas det var intressant för någon! En liten inblick i hur en torsdag på Opti-kontoret ser ut om inte annat :slight_smile:

Mvh,
Jonas
.

PS. Som vanligt är det inget investeringstips eller råd. Ni vet redan om att allt kan gå upp och ner men vi säger det igen, jag vill inte riska att någon ny på forumet missförstår mig/oss här.

7 gillningar

Tack för ett intressant inlägg! :slight_smile: Det gäller som du säger att zooma ut lite och titta i det större perspektivet och inte bara hur det ser ut här och nu. Detta är också en av anledningarna till att jag väljer både blandade råvaror och ädelmetaller i mina portföljer.

Instämmer till 100 % @MattiasA90! Som seriösa sparare och investerare så ska det vara normen; alltid ha ögonen på horisonten, och att bygga sin portfölj med samma långsiktiga perspektiv. Just keep buying. Med exceptionellt få undantag aldrig falla offer för kortsiktiga “taktiska” förändringar (läs: ett taktiskt skott i sitt eget ben).

1 gillning