Hej på er!
Har haft samma jobb i snart 12 år, och tankar finns lite på att göra nåt annat snart… men än så länge kvar. Aldrig haft välbetalt jobb, f.n ca 22000 ut efter skatt, utan ev. övertid som isåfall betalas också, men är max ett par timmar / månad.
Däremot anser jag mig varit duktig att spara genom åren, och inser att jag har alldeles för mycket buffert och för lite investerat.
Bor i hus, sambo, båda jobbar heltid, snarlika inkomster efter skatt.
Sedan dottern kom i januari har vi slagit ihop inkomsterna helt för alla räkningar osv, för att sedan låta överskottet ligga kvar på det kontot, och gör fortsatt så när jag snart går hem på föräldraledighet.
Utgifter varje månad i snitt sen januari i år är ca 10300 per person, då inkluderas allt med och i huset, samt matbudget 5000/mån, bilförsäkringar osv…
Har använt FIRE-kalkylatorn på sidan och tagit lite höjd med 14000 i utgifter per månad för ev. annat man vill spendera ett par tusen på, sparande då på 8000/månad. Har lagt in den siffran både nu från min buffert samt från lönen när båda jobbar igen.
På mig som 32-åring säger kalkylatorn:
Du når ekonomisk frihet (FI) om:
20 år 8 mån
eller, när du är 52 år gammal dvs. 2045-08-01.
Tycker det låter för bra för att vara sant, har jag missat nåt på vägen? Självklart kan mycket hända på 20 år, kanske inte ens bor tillsammans i huset längre, förlorar jobb och inkomst under en period, men anta att jag jobbar på och kör 8000 i spar/månad fortsatt. Har inte med i beräkningen att jag har en skuld på halva huslånet som just är ca 1 500 000 / 2 = ca 750 000/ per person, båda äger hälften.
Startkapitalet är 310 000 på mitt ISK om vi antar att det startar idag. Standardinställningarna med 5% avkastning och 4% årligt uttag är oförändrade.
Sjävklart vet jag att det är räknat på snittavkastningen på börsen bakåt och att ingen garanti finns för samma resultat närmsta 20 åren…
Är det nåt jag missat på vägen eller finns det såpass goda utsikter? Tanken att kunna pensionera sig vid 52 är ju en dröm…
Mvh
Edit: antar att det beräknas på 100% global indexfond, har 70% idag i portföljen…