Har jag nått Coast FI(RE) –är jag i mål?

Jag har följt FIRE-rörelsen under flera år och landat i att Coast FI(RE) känns som det mest realistiska och livsbejakande alternativet för mig. Jag vill gärna dela min situation, både för att få input och se om någon annan sitter med samma tankar.

För mig betyder Coast FIRE att jag har “gjort spar-jobbet” redan – genom att ha sparat aggressivt under många år kan jag nu kan släppa gaspedalen, jobba med något roligare och mindre stressigt än vad jag gör idag, och ändå vara trygg i att jag kommer att ha tillräckligt med pengar när jag blir äldre.

Tanken är alltså att mitt kapital ska få växa i fred, utan ytterligare insättningar, tills jag når pensionsåldern vid 65 (om 16 år)

• Investerat kapital: ca 3,5 miljoner kronor 50 % Global Aktieindexfond samt 50 % Lysa.
  • Årsutgifter: ca 300 000 kronor
  • Buffert: 1,5 x årsutgifter utöver investerat kapital (är det nödvändigt med tanke på att jag ska fortsätta jobba?)
  • Plan: Börja jobba deltid där inkomsten täcker mina fasta och löpande kostnader, men jag sparar inte mer till pension/investeringar.

Men, kommer det att räcka?

Om vi räknar med en avkastning (säg 4–5 % realt per år), borde 3,5 miljoner växa till ca 6,5–7,5 ish. Med råge mer än vad jag behöver som extra utöver min insamlade pension.

Samtidigt… inflation, börskrascher, Trump, Putin, börs i sidled, och allt annat som kan ske. Det är även en psykologisk tröskel att “sluta spara” och lita på att pengarna växer av sig själva

Är det rimligt/görbart att luta sig tillbaka och sluta spara i det här läget?

Har någon av er ”gjort” en Coast FI(RE)?

Vad skulle ni ha gjort annorlunda?

Stort tack :blush:

2 gillningar

Om du vill räkna mer noggrant och simulera med en massa olika scenarion:

Tack för länken, har kikat på den och insett att jag inte är kunnig nog att ta till mig informationen.

1 gillning

Om man räknar lågt att det växer till 6M tills du fyller 65år osc du sätter allt på fasträntkonton då- och bara räknar på att du skall använda pengarna under 20år sen så är bara det 25.000:- i månaden. . . o så gissar jag att du har en pension på det…

1 gillning