Liten dröm utan invensteringsstrategi

Hej alla,

Jag skulle gärna vilja ha era råd och synpunkter på min nuvarande spar- och investeringsstrategi samt få rekommendationer om hur jag kan förbättra den. Här är min nuvarande situation:

ISK konto: 90 000 SEK i LF Global Indexfond ( varje månad 1500sek)
Fasträntekonto: 100 000 SEK
Sparkonto: 100 000 SEK
KF 50 000 Lärarfond balanserad (futur pension) via facket. (varje månad 1000sek)

Jag känner mig osäker på om jag borde satsa lite mer på global indexfond eller kanske något annat alternativ istället för fasträntekontot. Min dröm är att tjäna lite pengar så att jag kan köpa en liten stuga i framtiden.

Jag är öppen för olika förslag och skulle uppskatta om ni kan dela med er av era erfarenheter och rekommendationer.

Tack på förhand!

Lite beroende på hur du bor och hur ekonomin ser ut i övrigt, men det låter som att du har allför stor del av ditt sparande oinvesterat med tanke på att du sedan säger

Förutsatt att framtiden inte är typ två år bort så skulle jag definitivt sätta mer i globalfonden än på sparkonto. När fasträntekontots bindningstid löper ut kan det nog vara läge att lägga de pengarna i globalfonden också.

Ha en buffert som räddar dig om det strular till sig i vardagen, men nu känns det lite som att du har så det räcker och blir över oinvesterat.

2 gillningar

Hej! Tack för ditt svar. Jag har bostadsrätt och 1,4M bolån och amorterar bara 2000sek.
Du menar att jag ska satsa på globalfonden 100%. Vilka globalfonden kan du rekommenderar du?

Du låter som en ganska försiktig general och då tycker jag det är klokare än att blanda in en massa annat. Så kör isf på den du har: LF global. Den har jag en stor del av mitt i också och är inte besviken.

Men spara buffert som täcker iaf tre månaders utgifter. Då har du om kylskåpet tvärdör, eventuell bil strular o dyl. :slight_smile: :+1:

1 gillning

Tack. Det blev stor hjälp för mig. Ha en bra dag och lycka till ditt sparande!

2 gillningar