jag tar examen i sommar, högskoleingenjör elektroteknik. jag har lite panik just nu då kontantinsatsen sänkts.
jag fyller 25 i år och har 920k på börsen, i och med visstidsanställning under examensarbetet i kombination med CSN lär jag ha närmare miljonen innan sommaren. jag bor i en kommun med 100k invånare
jag börjar en ny fast tjänst i sommar, där jag jobbar ute i fält vilket innebär resor. jag kommer få 36k/mån+ 5% bonus, traktamenten (bör bli runt 50k för 2026 för de utbildningar de ska skicka mig på. 2 veckor sverige, 7 veckor utomlands), och ett aktiesparprogram. nästa år får jag förmånsbil sades det. stabilt bolag. på sikt räknar jag med upp till 3 hotellnätter i veckan, så stod det i annonsen. så jag blir nog borta en del
i och med sänkt kontantinsats och att jag har rätt bra med kapital undrar jag om det är sunt att köpa lägenhet lite panikartat eller avvakta? jag ska ju resa en del, så jag känner att jag skulle kunna härda ut och bo kvar i studentlägenheten, men är det sunt?
pris/kvm i min stad ligger runt 24tkr. beroende på standard får jag jag en lägenhet på 65-75 kvm för mellan 1.5-2 msek, kostar mig någonstans mellan 8-10500 inkl allt (amortering, drift lån etc).
jag skulle också kunna köpa en orimligt stor lägenhet, 100kvm runt 2.5msek, ca 13k/mån. kan behöva lite mer fix. ger möjlighet för att hyra ut till inneboende då jag ändå antagligen kommer vara borta en del, eller alternativt långsiktigt med partner som kan flytta in.
jag bor idag i studentlägenhet på 23 kvadrat, rätt fräsch (renoverad) med tvättmaskin och 2 induktionsplattor och 60/40 kyl & frys. ingen ugn eller diskmaskin, lite ont om bänkyta. har knölat in 120 säng, soffa, soffbord, tv och smalt skrivbord. härifrån har jag gångavstånd till kontoret där servicebilen står parkerad som jag kommer använda mig av första året. jag äger en bil i dag, 20 år gammal värd 25k, men funderar på att sälja den nu och cykla tills jag får förmånsbilen. hyran ligger på 6000/mån men juni/juli är hyresfritt. detta är ju mer än vad avgiften är för en lägenhet, även om man slår ut hyran på 12 månader=5000kr.
så min fråga är om jag ska bo kvar i studentlägenhet för att hålla nere utgifterna (och anmäla mig på någon kurs jag inte tänker skriva tenta i för att behålla lägenheten) eller ska jag köpa en lägenhet efter sommaren när den hyresfria perioden gått ut på studentlägenheten?