Livsråd sökes - köpa BRF eller fortsätta hyra?

jag tar examen i sommar, högskoleingenjör elektroteknik. jag har lite panik just nu då kontantinsatsen sänkts.

jag fyller 25 i år och har 920k på börsen, i och med visstidsanställning under examensarbetet i kombination med CSN lär jag ha närmare miljonen innan sommaren. jag bor i en kommun med 100k invånare

jag börjar en ny fast tjänst i sommar, där jag jobbar ute i fält vilket innebär resor. jag kommer få 36k/mån+ 5% bonus, traktamenten (bör bli runt 50k för 2026 för de utbildningar de ska skicka mig på. 2 veckor sverige, 7 veckor utomlands), och ett aktiesparprogram. nästa år får jag förmånsbil sades det. stabilt bolag. på sikt räknar jag med upp till 3 hotellnätter i veckan, så stod det i annonsen. så jag blir nog borta en del

i och med sänkt kontantinsats och att jag har rätt bra med kapital undrar jag om det är sunt att köpa lägenhet lite panikartat eller avvakta? jag ska ju resa en del, så jag känner att jag skulle kunna härda ut och bo kvar i studentlägenheten, men är det sunt?

pris/kvm i min stad ligger runt 24tkr. beroende på standard får jag jag en lägenhet på 65-75 kvm för mellan 1.5-2 msek, kostar mig någonstans mellan 8-10500 inkl allt (amortering, drift lån etc).

jag skulle också kunna köpa en orimligt stor lägenhet, 100kvm runt 2.5msek, ca 13k/mån. kan behöva lite mer fix. ger möjlighet för att hyra ut till inneboende då jag ändå antagligen kommer vara borta en del, eller alternativt långsiktigt med partner som kan flytta in.

jag bor idag i studentlägenhet på 23 kvadrat, rätt fräsch (renoverad) med tvättmaskin och 2 induktionsplattor och 60/40 kyl & frys. ingen ugn eller diskmaskin, lite ont om bänkyta. har knölat in 120 säng, soffa, soffbord, tv och smalt skrivbord. härifrån har jag gångavstånd till kontoret där servicebilen står parkerad som jag kommer använda mig av första året. jag äger en bil i dag, 20 år gammal värd 25k, men funderar på att sälja den nu och cykla tills jag får förmånsbilen. hyran ligger på 6000/mån men juni/juli är hyresfritt. detta är ju mer än vad avgiften är för en lägenhet, även om man slår ut hyran på 12 månader=5000kr.

så min fråga är om jag ska bo kvar i studentlägenhet för att hålla nere utgifterna (och anmäla mig på någon kurs jag inte tänker skriva tenta i för att behålla lägenheten) eller ska jag köpa en lägenhet efter sommaren när den hyresfria perioden gått ut på studentlägenheten?

Vänta tills du vet vart du ska bo på längre sikt. Händer mycket i den här fasen i livet. Vem vet vart du jobbar om 2 år. Att köpa och sedan sälja så måste du gå typ 80k + bara för att inte backa på mäklaravgiften. Du kanske träffar en partner snart osv osv. Chill bro

3 gillningar

Varför ska du bo kvar i en studentlya när du inte studerar? De är väl tänkt för folk som pluggar och därför har lägre inkomst, antar jag. Finns inga normala hyresrätter på din ort? :slight_smile:

Jag föreslår att du fortsätter bo i den lgh du har (om du verkligen får det när du studerat klart?) och känner av första jobbet ett tag innan du köper fast dig på en relativt liten ort.

Köp först när du känner att du trivs på det jobb du ska börja och kan se en inte alltför kort tidshorisont framför dig på samma jobb/ort.

Den lgh du har är förvisso liten, men ligger bra till mtp nya jobbet och den verkar innehålla det mesta av det du behöver. Ska du dessutom vara bortrest halva varje arbetsvecka så blir det ju ännu lättare att bo lite “trångt” initialt, till dess att du hunnit känna dig för.

Kommer du aldrig att använda bilen så sälj den, men är den till nytta för dig både vad gäller inköp men även som en liten frihet när du är ledig så behåll den. Det är ju en väldigt liten summa du får för den, som egentligen inte spelar just någon roll i det stora hela. Det är huvudsakligen bränslet som kostar, men den förbrukningen/kostnaden avgör du själv :+1:

1 gillning

Som ovan säger, tänk länger en pengar.
Vill du bo kvar i denna stad? Bor din familj och vänner där?
Köpa lägenhet gör man om man tänker bo kvar under en längre period.
Med tanke på att du kommer resa så mycket skulle jag säga stanna kvar så länge som möjligt. Det är enkelt att avsluta ett hyreskontrakt.
Kom igång med jobbet, känn på det till hösten.

det råder ingen brist på studentlägenheter här. tvekar att de ens kollar om man studerar eller inte om man väl fått en lägenhet. vanliga hyresrätter ligger ofta i risiga områden man inte vill bo i, eller så är de nybyggda och svindyra. då köper jag hellre

1 gillning

jo det är förvisso högs relevant

jag är uppvuxen i en by 3 mil härifrån, mina föräldrar bor där. mina vänner bor för det mesta i den här staden bortsett från de som studerar på andra orter, eller ptja, de som finns kvar. de brukar försvinna när man blir äldre, snarare bekanta numera

mina föräldrar bor kvar 3 mil härifrån. de har förvisso planer att flytta 10 mil åt andra hållet (13 mil från mig) men de planerna har de haft i 10 år. ponerar att det ligger minst 3-5 år bort i tiden att de faktiskt gör det

jag vill inte bli som mina föräldrar som väntade till 40 års ålder med att köpa något trots att de bott på samma ställe hela tiden och kunde köpa långt innan dess

jag använder nog bilen mest för att åka till föräldrar och handla. skatt, trafikförsäkring och parkering är 750/mån. behöver nya sommardäck och den läcker kylarvätska, förutom det har den precis fått 3st tvåor på besiktningen jag håller på att åtgärda själv, tvåorna kostar väl trots det runt 4000kr och tar tid. håller på att byta fjädrar fram, stabilisatorstag, spindelled och bromsslangar. sen så är det avgasläckage jag lär fixa också. och sedan hjulinställning hos verkstad efter att allt i framvagnen är bytt, kostar nog 1000kr+

börjar känna att kanske inte är värt mödan med den här skrothögen. förra sommaren bytte jag spridare och insugsgummin för typ 2000+7000.. försökte göra det själv men den tog in tjuvluft så jag tröttnade och lämnade till lokal verkstad, blev lite dyrare än vad jag hade tänkt mig

vetefasen om det är värt det. cyklar nästan hellre i snö och slask alltså

ska man ändå bo i studentlägenhet kan man väl passa på att maximera sparandet och hålla en sparkvot på närmare 50% lika gärna. jag har det ändå inte sämre än mina studerande grannar, speciellt inte om man gottar sig på traktamenten också :stuck_out_tongue:

Givet ovanstående så blir iaf mitt tveklösa svar;

-Sälj!!

jo jag tror det… klarar mig utan ett år, sen blir det förhoppningsvis en ordentlig bil nästa år

1 gillning