Nu när det har varit några episoder med prat om pension så började jag fundera då det har nämnts att det finns två gränser (finns troligen fler) i lönesystem där ena gränsen är statligskatt och andra max av pensionsgrundande inkomst (PGI, motsvarar 7,5 eller 8,07 inkomstbasbelopp Pensionsgrundande inkomst (PGI) | Skatteverket) vilket ska vara 625 500 eller 673 038 kr för 2026. Är det inkomst mässigt (lön och deklaration) värt att gå över statligskatt och sasta på att maxa PGI avsättningen?
Pratar vi nu om företagande där du kan välja lön själv? Är du anställd är det liksom bättre med mer lön oavsett.
Har möjlighet att välja lön sjäv, glömde lägga till den biten ![]()
Japp företagande
Då beror det såklart på företagsintäkter osv, men om det är försumbart och vi bara kan välja fritt bland lönenivåerna i fråga så vet jag inte om det är förmånligt att betala statlig skatt. Jag kör på brytpunkten.
Som @Pikachu skrev är det alltid värt att ta mer lön om man ser på det isolerat, du får bara behålla lite mindre av kakan på de sista tjänade tusenlapparna.
Det kan dock vara mer fördelaktigt att ta ut det i annan form än lön.
Som anställd är ett bra alternativ att löneväxla till tjänstepension istället, som företagare finns många fler möjliga alternativ som är bättre än att ta ut lön över 660-673ksek.
Gränserna du ska förhålla dig till 2026 är egentligen 673 038kr för maxande av allmän pension och 660 400kr som är brytpunkt för statlig skatt.
Så kort och gott gör det ingen större skillnad vilken nivå du väljer eftersom det är så snarlika belopp och det finns egentligen inget rätt eller fel svar utan det är en prioritering och gissning kring hur pension och skatt ser ut i framtiden.
Jag tänker att det alltid är bättre med tillgängliga pengar i dag än inlåsta pengar, och då särskilt om de också är “billigare”. Allt som tas ut i lön över statlig inkomstskatt beskattas hårdare och då gissar jag att det är billigare att få ut pengarna som utdelning. Pengarna kan likväl förvaltas privat tills det är dags för pension eller användas vid nödsituationer om något oförutsett skulle ske som gör att pengarna behövs akut i dag istället för kanske vid dagen för pensionering.
Såvitt jag förstått saken:
Om gränsen för statlig inkomstskatt är högre än gränsen för pensionsavsättning, ta ut lön till gränden för statlig inkomstskatt, men om du hellre sparar pengar i bolaget och har lägre lön, ta i alla fall ut till gränsen för pension.
Om gränsen för statlig inkomstskatt är lägre än gränsen för pensionsavsättning, ta ut lön till gränsen för statlig inkomstskatt. Om jag inte missförstår något tycker jag 20% mer skatt för att få 18:ish% avsättning till pension låter som en förlustaffär.