Är lite i valet och kvalet hur jag ska göra med min arbetssituation och tänkte att ni är säkert vassa på löneförhandlingar.
Jag begärde ut lönelista för undersköterskor på äldreboendet i byn där jag bor, där jag tidigare arbetat som undersköterska. Jag var en av dom som tjänade bäst på boendet innan jag slutade för att ta en administrativ tjänst (jag har studerat administration på universitet) inom en internationell miljardkoncern. Jag har idag en nyckelroll i verksamheten där jag arbetar och är uppskattad av chef och kollegor. Mitt prestation påverkar verksamhetens budget i allra högsta grad. Vår verksamhet ligger i toppskiktet i hela område syd när det gäller vinst och 2023 var vi den enda kliniken som gick plus hela året i en starkt sviktande marknad.
Löneförhöjningen på nuvarande arbetet första året var bra men nu när det går sämre inom koncernen så var 2024 års löneförhöjning inte lika bra, jag hade rent krasst troligtvis fått mer i löneförhöjning om jag stannat inom vården.
Så vad fick jag då ut av lönelistan jag begärde ut? Jag tjänar lika mycket nu som en undersköterska vars enda arbetsuppgift är att tvätta dom boendes kläder 31.000:-/mån.
Är nu i valet och kvalet: gå tillbaka till vården för att få upp min lön några tusenlappar (dock jobba kvällar och helger). Slipper då även pendlingskostnader, vilket motsvarar 3000:- i löneökning innan skatt.
Eller: försöka löneförhandla i en koncern som håller hårt i pengarna just nu; och vad skulle i så fall vara en rimlig begäran? Ska tilläggas att jag inte alls är glad för koncernen och är väldigt trött på jobbet just nu, men tänker att en god lön kan kompensera
(Jag har fått erbjudanden om andra administrativa tjänster med bättre betalt, men det faller på att jag inte är intresserad av lång pendling).
Jag använde mig av Ratsit Plus för att kolla upp vad mina kollegor samt chefen tjänade på min förra arbetsplats. Då ser man svart på vitt vad andra tjänar. Funkar även väldigt bra för att kolla vad folk tjänar för liknande roller när man söker jobb hos andra företag. Går även se löneranking för att se hur man ligger till jämfört med andra filtrerat på demografi och kön etc.
jag har egentligen inte så mycket att tillägga än det som sagts.
dock vill jag uppmärksamma och lyfta upp mina kollegor inom vården. Jag vet inte hur det funkade på din arbetsplats men undersköterskor gör generellt mycket mer än att “tvätta boendes kläder”. tycker det förminskar deras arbete och insats rätt mycket.
enligt mitt tycke gjorde du ett bra jobb att lyfta upp din egen presentation på arbetet, du hade inte behövt förminska undersköterskornas arbete.
lycka till med din situation, hoppas du får upp din lön.
@Xippen Ja alltså jag är ju själv undersköterska men som sagt: denna personens enda arbetsuppgift är att tvätta boendes kläder. Det är en såkallad ”tvätt-tjänst”. Jag har ju själv arbetat på boendet i fråga så det är min gamla kollega.
Det finns ett kort avsnitt där man diskuterar att söka jobb fast man har ett.
Jag vart trött på min lön och sökte ett annat jobb, fick ett erbjudande och sa upp mig. Då blev helt plötsligt min arbetsgivare villig att höja min lön från 42k/mån till 55k/mån, vilket jag accepterade.
Jag tycker definitivt att man ska söka annat i din situation, och sedan använda uppsägning som förhandlingsmedel, annars får man i regel skit och ingenting.
Älskar att Jan vågar säga som det är och komma med dessa “kontroversiella” tips. Företag existerar för att tjäna pengar, inte för att göra de anställda rika. Man måste tänka på sig själv i första hand och söka sig vidare till andra ställen om man vill tjäna mer. Företag har inga problem med att göra sig av med anställda ifall de tjänar på det. Var precis likadan mot företaget! Om du tjänar på det, så byt jobb eller helst starta eget.
För anställda är den taxerade inkomsten detsamma som lön. Egenföretagare väljer själva hur mkt de vill ta ut i form av lön. Så då får man kolla upp deras bolag på allabolag.se
Om du har en “batman-karriär” med en anställning som motsvarar ett gig-jobb vid sidan av, alltingen som anställd eller via eget som inte är helt ovanligt där man exempelvis får möjligheten att arbeta med sin hobby samt tjänar pengar eller får bonus som varierar mycket från år till år eller något annat liknande så krävs det inte mycket innan siffrorna på Ratsi bli icke relevanta…
Om de finns där ja men det är mycket annat du inte ser på linkedin, tex tog jag över en månad föräldraledigt med lägsta ersättning under sommaren. Det innebär att jag i princip förlorat en månadslön i inkomst vilket gör att min taxerade lön är lägre än den annars skulle varit. Eller som ett annat år då jag bytte jobb och hade en massa sparad semester som jag fick utbetalt i en stor klumpsumma när jag bytte jobb och fick betydligt högre taxerad inkomst än jag annars skulle haft. Eller… En annan gång när jag jobbade 75 procent under en period för att få lite mer tid med familjen. Eller en gång när jag var mellan två jobb och tog en månad ledigt utan lön mellan jobben.
Taxerad inkomst ger en fingervisning men man ska inte utgå ifrån att det är månadslönen*12.
Inte heller ovanligt med styrelsejobb, tex bostadsrättsstyrelsen. Kan ge någon tusenlapp extra per månad… Eller om man kanske är god man. Finns mycket som kan inbringa pengar vid sidan som inte är ett regelrätt jobb
Tvättjänsten borde ge mer än andra tjänster i hemtjänsten. Några jobb är så otacksamma att de måste kompensera med mer pengar för att folk ska tacka ja till dem. Särskilt om de är mer fysiskt arbete än andra. Extra särskilt är det om jobbet har låg status, då behövs det ännu mer pengar.
Några människor söker sig till nytt jobb i tron att det är statusen som ger pengar. Så är det absolut inte. T ex så måste gruvarbetare och sopgubbar få hög lön.
Stämmer det att du nyligen har tackat ja till den låga lönen vid det nya jobbet?
Det är framförallt vid byte av jobb som du kan förhandla dig till nytt löneläge.
Då ska du kolla lönen för andra administratörer — inte tvättaren som du ser ner på, på ditt gamla jobb!
Det finns ibland en chans att göra intern karriär för administratörer. Det går ut på att dra igång flera sidoprojekt för att försöka omvandla sin lön till en mellanchefstjänst.
De vet lika väl som du att du inte kommer pendla till annan ort för att höja lönen. Så om du har en gång tackat ja till jobbet på den låga lönen, så har du satt dig på den låga lönenivån i deras ögon.