Löneförhandling - ny tjänst

Hej allihopa,

Står eventuellt inför en ny position på jobbet och skulle gärna vilja höra från er vad som är rimligt att begära för denna typ av tjänst.

Arbetar idag med kreditgivning till företagskunder på en medelstor bank och tjänar 42 500 kr. Jobbat med detta i 2 år och innan det arbetat mot privatsidan på en storbank i 3 år. Är utbildad ekonom.

Den nya tjänsten är teamledare där tanken är att driva projekt, utveckla processer, daglig planering även arbeta operativt fortsatt men inte i samma utsträckning. Inget personalansvar ingår.

Vi har ej pratat lön än och söker därför stöd inför ett sådant samtal. Vad anser ni är rimligt påslag?

Tack!

Ett par tusenlappar skulle jag gissa om tjänsten inte innefattar personalansvar. Skulle förvänta mig ett påslag runt 5%, absolut inte mer än 10% som dock kan utgöra rimligt utgångsbud om de inte kommer med ett sådant själva

1 gillning

Är det samma arbetsgivare eller byter du externt?

Är det externt skulle jag lyssna på deras bud och lägga på 20%. Då borde ni landa ca 10% över deras bud.

Är det internt skulle jag bara ha en öppen och ärlig dialog med min chef. Det är så många andra aspekter än lön som är viktiga att tänka på och varje arbetsplats har olika formella och informella rutiner för internrekryteringar.

Hej

Jag håller inte med tidigare svar.

Jag skulle säga att du lätt bör kunna få 50K utifrån den lön du har nu. Jag har själv jobbat med kreditgivning till företag och om du gör finansiella analyser kring större propåer så ligger du bra till i lön nu, men blir det chefsroll så 50K. Sen kan det ju vara som så att de erbjuder dn mindre höjning men går du externt efter chefsroll cashar du in den vägen nåt år senare.