Löneförhöjning, var spara mer?

Har fått nytt jobb vilket ger 4.000:- mer i lön (2.000:- mer ut). Jag sparar idag 1.000:-/månad i Avanza zero (tar gärna input på det också, i senaste avsnittet Rika tillsammans så var det kanske inte bästa svenska fonden), 3.000:-/månad i DNB global indeks och 1.500:-/månad i Lysa. När jag satt över och betalat alla räkningar brukar jag sätta över resten i buffert (sparkonto med ränta). Vad borde jag göra med mina snart ytterligare 2.000:- tycker ni? :smiley:

Vad är dina ekonomiska mål på lång och kort sikt?

Utan att veta var du ska är det svårt att peka ut riktningen för att komma dit.

Om din marginalskatt är 50% så är det inte superhög sparkvort med 4,5k i månaden.

Grattis till nytt jobb och löneökning! :partying_face:

Vad sparar du till? Något särskilt eller bara ”framtiden”?

Långsiktiga mål är mest att kunna leva gott på äldre dar, har inget speciellt jag sparar till när det gäller fonder. I bufferten är det dyrare inköp, om saker går sönder i huset osv. Där sparar jag 10-20 k (beroende på månad, ibland 0 kr).

5,5 k i månaden är på fonder. Jag har häst också så lever lite lyx där :sweat_smile:

2 gillningar

Bara för framtiden och tack! Känns jättekul :smiley:

Naturligt är det att du stoppar in de i det månadssparande som du redan har. Då är problemet löst :wink::joy::+1:

2 gillningar

Öka på sparandet på någon av fonderna/Lysa som du redan sparar i, ta nån du gillar, tror inte det spelar så stor roll vilken faktiskt :blush:

Kul! :horse_face: Då finns det ju alltid något i framtiden som behöver kapital :sweat_smile: Jag trodde knappt att någon på på Rika Tillsammans hade häst (eller skulle våga erkänna det :wink:)

1 gillning

Ja det är ekonomiskt korkat att ha häst :rofl:

3 gillningar

Rakt in i DNB Global Indeks, säger jag. :smiley: :+1:

5 gillningar

Tack för tipset! :smiley::clap:t2:

Haha ja må så vara, men livet är mer än bara ekonomi :upside_down_face:

1 gillning

Hur mycket behöver du för att kunna göra detta?

Hur stor buffert vill du ha och hur stor är den?

Låter som läge för löneväxling