Lönekonto i Finland

Jag kommer att jobba en del i Finland och få lön från finländsk arbetsgivare , men bor i Sverige och har även svensk arbetsgivare.

Min tanke var/är att öppna ett lönekonto i Finland för att kunna spara min finska lön i euro. Jag planerar att spara i finländska Lysa. Jag vill även ha ett bankkort för lite småutgifter i euro.

Jag har pratat med POP-banken och fått deras prislista, men de tar riktigt bra betalt för kort och internetbank jämfört med svenska banker. Det blir ungefär 10euro i månaden i avgift för kort + nätbank.

Finns det någon som har erfarenhet av bra lösning med låga avgifter?

Hur länge behöver du kontot? On du är medlem i OP (Osuuspankki) basservice är gratis, om du är inte medlem det kostar ca 7 euro/månad. Man får medlemskap (100 euro) tillbaka om man vill.

J

1 gillning

Ping @Esko

Varför inte bara Euro-konto i svensk bank eller neobank, typ Revolut, N26, Wise?

1 gillning

Kolla S-Banken om det skulle vara något för dig och ditt ändamål.

1 gillning

Som det ser ut nu kommer det att vara långsiktigt.
Jo, jag funderar på på att bli medlem.

Ja, varför inte? Jag har inte riktigt förstått att de fungerar som vanliga banker. Dvs att man kan ha lönekonto hos dem.

De banker som jag har haft har nog alla haft rätt saftiga avgifter om man inte är en någorlunda attraktiv kund (med t.ex. bolån i samma bank), för vilka det oftast är helt gratis med konton + kort.
T.ex. Nordea har ett Mobil Plus paket som kostar 4,65€/mån, där ingår konto + kort.

Alternativt t.ex. S-Banken, där det är gratis om man är medlem, som kostar 100€ i en engångsavgift. Då får man även ett S-bonuskort som man kan samla poäng i s-affärerna med.

1 gillning

Tack för svar!

1 gillning

S-Banken är rätt så smidig och billig och du får dessutom en helt ok andelsränta på ditt kapital beroende på vilket andelslag i S-gruppen du går med i. Dessutom finns kontor i de flesta affärer i S-gruppen som heter Prisma.

2 gillningar

Sbanken är underskattad! Riktigt bra bank

1 gillning

Tyvärr kräver S-banken fast adress i Finland och finskt mobilnummer.

@Jonatan_Palmgren
Varför ska du ha finsk bank? Om det bara handlar om Eurokonto för lön och SEPA Direct Debit för räkningar och bankkort är det betydligt snabbare och enklare med neobankerna

Jo jag har tänkt att använda mig av den lösningen, hade inte tänkt på det. Använt wise för betalningar tidigare - men inte sett möjligheten nu. Tack för tips!

1 gillning